Vuonna 2006 Suomella oli huippuluokan tilaisuus kaapata itselleen ensimmäinen salibandyn MM-kulta. Jännitystä kesti jatkoajalle asti.
Suomi avasi loppuottelun komeasti. Ensimmäisen erän 8. minuutilla suomalaiset johtivat jo 3-0.
Ruotsi tuli toisessa erässä tasoihin, mutta Suomi onnistui pääsemään uudelleen karkuun. Kolmannen erän alussa Jaakko Hintikka laukoi johtonumeroiksi 5-3.
Keltapaidat tasoittivat tilanteen toistamiseen, ja rangaistuslaukauksen jälkeen suomalaiset huomasivat olevansa 5-6-tappioasemassa.
Lassi Vänttinen onnistui tekemään tasoitusmaalin, ja ratkaisu siirtyi jatkoajalle. Magnus Svensson ampui Ruotsille voittomaalin 6-7 Suomen pelatessa alivoimalla.
Pronssille turnauksessa sijoittui Sveitsi, joka löi Tšekin maalein 9-4.
Teksti: Jukka Lindfors