Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Murrostorstai - työttömät liikkeellä 1993

Työttömien Murrostorstai-suurmielenosoitus marraskuussa 1993 keräsi toistakymmentä tuhatta äkäistä osanottajaa Eduskuntatalon edustalle.

Vuonna 1993 työttömien määrä oli noussut jo lähes puoleen miljoonaan. Suurmielenosoituksen tunnelmat olivatkin kiihkeitä, joidenkin kommenttien mukaan jopa uhkaavia.

Mielenosoittajat tarjosivat köyttä Esko Ahon hallitukselle, joka heidän mukaansa kyykytti köyhiä. Jotkut uhkasivat ottaa ensi kerralla matkaan haulikot.

Työttömien hampaissa olivat myös liikennepaosta sakotettu ulkoministeri Heikki Haavisto ja lahjuksista tuomittu entinen teollisuusministeri Kauko Juhantalo. Hallitus ja presidentti Koivisto suojelevat rikollisia, oli monen mielipide.

Mielenosoitukseen saavuttiin erikoisjunilla eri puolilta maata. Kotimaan katsauksessa seurattiin työttömien matkaa Jyväskylästä Helsinkiin.