Reidar Särestöniemen värilliset aistimukset

Lapin omapäinen taiteilija Reidar Särestöniemi maalasi ja kertoi työstään Eeli Aallon värikylläisessä dokumenttielokuvassa vuodelta 1973.

Reidar ateljeessa ja galleriassa (ote ohjelmasta Reidarin värilliset aistimukset)

Reidar Särestöniemi (1925–81) oli 70-luvulle tultaessa jo noussut kuuluisuuteen pohjoiseen luontoon ja mytologiaan viittaavilla voimallisilla kuvillaan.

Ohjaaja Eeli Aalto muistelee filmin syntyvaiheita:

”Reidar oli elokuvan teon aikoihin 48-vuotias. Televisio oli siirtynyt värikauteen, joka suosi Reidarin tyyppisten maalausten esille tuontia. Hänen töistään maksettiin enemmän kuin yhdenkään toisen suomalaisen taidemaalarin maalauksista.”

”Arkkitehti Reima Pietilän suunnittelemat ateljee ja galleria uima-altaineen olivat jopa presidentti Urho Kekkosen vierailleen suosittelemia paikkoja. Heitä virtasi Särestöön Espanjan kuninkaasta lähtien.”

”Elokuvassa Reidar maalaa taulun paljastaen katsojalle omaperäisen lasuuritekniikkansa. Hän kertoo taiteilijana olostaan Lapissa, matkoistaan - ennustaen lopulta koillisen Lapin muuttuvan massaturismin kohteeksi.”

Elokuva on kuvattu Kittilän Kaukosessa kesällä 1972. Se edusti aikanaan Suomea Venetsian dokumenttifestivaalilla.

Luonnon kuviot (ote ohjelmasta Reidarin värilliset aistimukset)
Matkat, työskentely ja Lapin tulevaisuus (ote ohjelmasta Reidarin värilliset aistimukset)
Reidar Särestön maisemissa (ote ohjelmasta Reidarin värilliset aistimukset)