Artikkeli on yli 14 vuotta vanha

Kansanmikrokerho

Kerhotietokoneen käyttöönotto

Kansanmikrokerhossa on edetty atk:n perustiedoista käytännön harjoituksiin. Ensimmäiseksi kokeillaan, miten kotimikro liitetään analogiseen televisiovastaanottimeen.

Radio 2:n Kulttuuritoimitus lähetti vuonna 1982 Kansanmikrokerho-nimistä ohjelmaa. Ohjelman opetusaineistona oli Pekka K. Lehtiön ja Maija Typin kirja Jokamiehen mikrotietotekniikka.

Kerhokoneena oli Sinclair ZX81, pienen kirjan kokoinen laite, johon kuului laskijayksikkö, muistimoduli ja mutkikkaalta kuulostava näppäinpöytä.

Kansanmikrokerhossa opeteltiin ohjelmointia BASIC-kielellä. Kotitehtävissä mm. loihdittiin kuvaruutu täyteen iloista naurua, suunniteltiin liikennevalojen ohjausjärjestelmä, tuotettiin ruudulle vaeltava piste, maalattiin taulu tietokonegrafiikalla ja rakennettiin pieni Hymy-peli.

Erään kuuntelijan muistikuvan mukaan lähetyksessä myös lähetettiin pitkiä pätkiä tietokoneohjelmaa, jota kerhon jäsenet tallensivat kasetille. Tällaista ohjelmaa ei kuitenkaan ole löytynyt.

Sarjan opaskirja ehdotti, että kotitietokonetta voisi käyttää esim. kauppalistojen tai perheenjäsenten tulemisten ja menemisten kirjaamiseen, kotiopiskeluun ja peliohjelmien tekoon.

Jos tietokoneet saataisiin yhdistettyä yleiseen tietoliikenneverkkoon, käyttömahdollisuudet laajenisivat huomattavasti.

Tällöin olisi mahdollista "lähettää kotitietokoneensa välityksellä tiedotuksia kenelle tahansa verkossa mukana olevalle tai haettaa kirjaston tietopankista vanhan sanomalehden tietty sivu tai ´selailla´ haluamaansa kirjaa".

Teksti: Jukka Lindfors

Katso myös