Artikkeli on yli 11 vuotta vanha

MM-suunnistus 2010: Kaupista keskimatkan maailmanmestari

Minna Kauppi laittoi suomalaisten alisuorittamiselle pisteen Trondheimin MM-kisoissa kesällä 2010. Kauppi otti komeasti kultaa naisten viimeisessä henkilökohtaisessa kilpailussa, keskimatkalla.

Kauppi oli mitalivauhdissa alussa asti. Kärkipaikkaa piti keskimatkallakin pitkään naisten muut kilpailut voittanut Sveitsin Simone Niggli. Kahdeksan minuuttia tämän jälkeen lähtenyt Kauppi pysyi kuitenkin koko ajan tiiviissä tuntumassa.

Jo aikaisessa vaiheessa kävi selväksi, että mestaruus on kahden kauppa. Loppumatkasta Niggli teki kaksi pientä virhettä ja väliajoissa aivan tuntumassa olleelle Kaupille jätettiin tilaisuus mennä ohi.

Suomalainen ei jättänyt saumaansa käyttämättä, vaan suunnisti puhtaasti loppuun asti. Maailmanmestaruus irtosi lopulta 20 sekunnin erolla toiseksi tulleeseen Niggliin. Pronssia otti Norjan Marianne Andersen. Suomen Anni-Maija Fincke oli kilpailussa kuudes.

Kaupin kulta oli Suomen joukkueen ensimmäinen mitali kisoissa, jotka olivat edenneet jo viimeistä edelliseen kilpailupäiväänsä. Päätöspäivänä naisten joukkue kaunisteli vielä Suomen tilastoa nappaamalla kultaa myös viestistä. Takuunaisena toimi jälleen ankkuriosuudella voiton ratkaissut Kauppi.

Kaksi kultamitalia toivat Kaupille myös Urheilutoimittajien liiton myöntämän Vuoden urheilija 2010 -tittelin Suomen Urheilugaalassa 10.1.2011.

Teksti: Janne Leppänen & Jukka Lindfors