Presidentti Urho Kekkosen puhe 26.11.1961 oli tilinteko saman syksyn noottikriisistä, joka dramaattisuudessaan muistutti suomalaisia jopa talvisotaa edeltäneiden kuukausien kohtalokkaista tunnelmista.
Tasavallan presidentin puhe kantaa Kekkosen puhekokoelmassa otsikkoa Noottikriisin tilitys.
Vuoden 1961 kuuluisa noottikriisi alkoi, kun Neuvostoliitto ehdotti Suomelle YYA-sopimuksen mukaisia yhteisiä sotilaskonsultaatioita. Lokakuun 30. päivä jätetyssä nootissa vedottiin Länsi-Saksan muodostamaan turvallisuusuhkaan. Noin kuukausi Neuvostoliiton nootin jälkeen presidentti Urho Kekkonen matkusti Novosibirskiin neuvottelemaan neuvostojohdon kanssa. Kekkosen Neuvostoliiton-vierailusta annettiin tiedote 25.11. Sen mukaan Neuvostoliitto oli valmis luopumaan YYA-sopimuksen edellyttämistä sotilaallisista neuvotteluista. Kekkonen piti heti Novosibirskista palattuaan tv- ja radiopuheen, jossa hän vakuutteli kansalle neuvostosuhteita uhanneen kriisin olevan ohitse. Jälkeenpäin vuoden 1962 presidentinvaalien alle ajoittunutta kärhämää on pidetty jopa presidentin tilaustyönä.
Suuret puheet sarjassa Kekkosen elämäkerran kirjoittaja professori Juhani Suomi avaa noottikriisin taustoja ja kertoo, miten ja missä syntyi Urho Kekkosen syksyllä 1961 radiossa pitämä puhe.