Artikkeli on yli 11 vuotta vanha

Ministerit jakavat vienti-Emmoja

Huomattaviin musiikin vientisaavutuksiin yltäneet artistit on palkittu vienti-Emmalla vuodesta 1997 lähtien. Palkinnon jakajien joukko on usein valikoitunut pikemminkin ulkomaankaupallisten kuin viihteellisten ansioiden mukaan.

Ensimmäiset vienti-Emmat myönnettiin vuosilta 1997 ja 1998 Apocalypticalle ja Stratovariukselle. Näitä palkitsemisia ei kuitenkaan nähty tv-lähetyksessä.

Vuoden 1999 vienti-Emman sai HIM, ja palkinnon jakajana oli ulkomaankauppaministeri Kimmo Sasi.

Seuraavana vuonna Sasi luovutti Emman Bomfunk MCs -yhtyeelle.

HIM vastaanotti vienti-Emman toistamiseen vuoden 2001 osalta. Tuolloin palkitsijana oli europarlamentaarikko Reino Paasilinna - Reino "The Rock" Paasilinna, kuten juontaja Simo Frangen häntä kutsui. Ville Valo kiitti HIMin puolesta "Kippari-baaria".

Vuoden 2003 vientipystin sai The Rasmus. Jakajana toimi kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen, jossa juontaja Peltsin mielestä oli positiivista se, ettei hän ollut Paavo Lipponen.

Viisuvoittaja Lordille Emman pääsi antamaan kulttuuriministeri Tanja Saarela.

Sunrise Avenueta ei vuotta myöhemmin enää palkittu ministeritasolla: jakajana oli ensimmäisen kauden kansanedustaja Marja Tiura.

Teksti: Jukka Lindfors