Artikkeli on yli 10 vuotta vanha

Tuontikuskit nälkäpalkalla

Alipalkattuja venäläiskuljettajia työskentelee suomalaisten kuljetusyritysten palveluksessa. Samaan aikaan nuhteettomat kuljetusliikkeet tasapainoilevat konkurssin partaalla. Viranomaisilla ei ole mahdollisuuksia puuttua suunnitelmalliseen alipalkkaamiseen.*

Oleg on kokenut kuorma-autonkuljettaja. Viimeiset 15 vuotta hän on kollegoineen työskennellyt suomalaisten kuljetusalan yritysten palveluksessa, vieden ja tuoden tavaraa Venäjän rajan yli. Olegin palkka on noin kolmanneksen alan työehtosopimuksen mukaisesta palkasta.

Mikäli hän vaatisi oikeanlaista palkkaa, hän luultavasti saisi potkut, hän kertoo.

Kuljetusalalla noidankehä on jo valmis: Yleinen hintataso on laskenut niin alas ettei työehtosopimuksen mukaan kuljettajilleen palkkaa maksava yrittäjä ole enää kilpailukykyinen. Niin kävi Kristian Laaksolle jonka yritys ajautui konkurssiin.

- Alkoi niin sairas hintakilpailu mihin ei pystynyt vastaamaan enää millään rehellisellä pelillä. En aio tinkiä kuljettajien palkoista vaan maksetaan tessin mukaiset palkat kuskeille. Mä mieluummin lopetan ennemmin ku rupeen ehdottelemaan hintojen viilaamista, Laakso sanoo.

Kristian Laakso kollegoineen on tilanteeseen kyllästynyt – viime talvena he pysäköivät rekkansa eduskuntatalon eteen ja vaativat että sääntöjä noudatettaisiin.

Spotlight tiistaina 9.6.2015
Yle Fem, kello 20
Toimittajana Eva Pursiainen

Ohjelman trailerin voi katsoa täältä. Ohjelma on tekstitetty suomeksi.