Artikkeli on yli 11 vuotta vanha

Osa 4: Ravintolat ja kahvilat

Juomista virossa
Meie terviseks!

Ravintolassa

restoranravintola
kohvikkahvila
sööklaruokala
baarbaari
Viron pikavisiitti: ravintola, kahvila, ruokala, baari

Virossa ravintolalla on monta nimeä. Salaattia, keittoa, pääruokaa ja jälkiruokaa saa myös kahviloista, baareista ja ruokaloista. Pelkkiä kahvi- tai olutpaikkoja Virossa on hyvin vähän.

Viron ravintoloissa tarjotaan yleensä samoja ruokia kuin Suomessa. Yksinkertaista saksalais- ja venäläistyyppistä virolaista ruokaa saa yleensä olutravintoloissa ja pubeissa. Virolaisissa kahviloissa kannattaa kokeilla kooki (kakku, leivonnaiset) ja saiakesi (pikkupulla).

Juomaraha ei ole pakollinen, mutta sen jättäminen on Virossa ehkä yleisempää kuin Suomessa.

Menüü - Ruokalista

EelroadAlkuruoat
SalatidSalaatit
SupidKeitot
PraedPääruoat
MagustoidudJälkiruoat
Viron pikavisiitti: ruokalista, alkuruoat, salaatit...

Joogid - Juomat

Varo etenkin valkoviinin tilaamista suomeksi. Tarjoilija voi ymmärtää sen vironkielisenä valge viin, joka tarkoittaa vodkaa.

kohvkahvi
teetee
vesivesi
mahlmehu
õluolut
punane veinpunaviini
valge veinvalkoviini
viinvodka, viina
Võtame meie terviseks!Otetaan meille!
Viron pikavisiitti: juomat, kahvi, tee, vesi...
Head isu!Hyvää ruokahalua!
Aitäh!Kiitos!
Viron pikavisiitti: Hyvää ruokahalua! Kiitos!

Laseja kilistellessä katsotaan toista silmiin ja sanotaan Terviseks!, snapsia juodessa myös Proosit!

Mida teile?  Tilauksia

- Mida ma võin teile pakkuda? Mitä saisi olla?
- Palun kaks kohvi! Kaksi kahvia, kiitos!
- Kas must või piimaga? Mustana vai maidolla?
- Üks must, teine piimaga. Toinen mustana, toinen maidolla.
- Kas veel midagi? Tuleeko muuta?
- Kaks kodujuustukooki, palun! Kaksi raejuustoleivosta, kiitos!

- Palun, siin on kohv ja koogid! Tässä kahvit ja leivokset, olkaa hyvä!
- Aitäh! Kiitos!

Viron pikavisiitti: Mitä saisi olla? Kaksi kahvia, kiitos...

- Mida teile? Mitä saisi olla?
- Klaas valget veini ja salat, palun! Lasi valkoviiniä ja salaatti, kiitos!
- Kas see on kõik? Oliko tässä kaikki?
- Jah. Kyllä.

- Palun, siin on vein ja salat. Tässä viini ja  salaatti,olkaa hyvä.
- Tänan! Kiitos!
- Head isu! Hyvää ruokahalua!
- Aitäh! Kiitos!

Viron pikavisiitti: Mitä saisi olla? Lasi valkoviinia ja salaatti, kiitos...

- Kuidas maitses? Maistuiko?
- Väga maitsev oli. Oli oikein hyvää.

Viron pikavisiitti: Maistuiko? Oli oikein hyvää...
Palun arve!Lasku, kiitos!
Palun, siin on arve!Tässä laskunne, olkaa hyvä!
Aitäh!Kiitos!
Viron pikavisiitti: Lasku, kiitos! Tässä laskunne, olkaa hyvä! Kiitos!
Ma teen välja.Minä tarjoan.
Mina maksan.Minä tarjoan.
Viron pikavisiitti: Minä tarjoan.

Viron pikavisiitti