Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Itse tehty koivunlehtimehu maistuu raikkaasti kesältä ja metsältä

Koivunlehtimehua ei ehkä odota olevan kahvipöydässä, mutta se on hyvin raikasta ja kesäistä juomaa, joka maistuu sitrukselta ja metsältä.

Kaksi pulloa koivunmahlamehua pöydällä. Pöydällä sen lisäksi kaadin ja lasi.
Kuva: YLE/Strömsö/Alexandra Wärn

Käytä mieluiten hieskoivun lehtiä. Ne maistuvat paremmilta kuin rauduskoivun lehdet.

Tarvikkeet:

  • 0,5 kg koivunlehtiä
  • 2 litraa vettä
  • 3 sitruunaa
  • 1 kg sokeria

Tee näin:

  1. Keitä koivunlehtiä vedessä viisi minuuttia kannen alla.
  2. Siirrä kattila levyltä ja anna lehtien vetäytyä viisi minuuttia. Siivilöi sitten lehdet pois.
  3. Lisää sokeri (vähennä määrää, jos haluat hapokkaampaa mehua) ja purista sitruunoiden mehu.
  4. Anna seoksen porista pienellä lämmöllä 20 minuuttia.
  5. Kaada kiehuvan kuumana pulloihin. Säilytä mehu jääkaapissa, jos se juodaan pian tai pakasta se käytettäväksi vasta myöhemmin. Jos olet vähentänyt sokerin määrää, mehu säilyy vain muutaman viikon jääkaapissa, joten se on parasta pakastaa.