Pommitettu Nagasaki vuonna 1988

Nagasakin ydinpommi pudotettiin 9. elokuuta 1945, kolme päivää sen jälkeen, kun ensimmäinen oli hävittänyt Hiroshiman.

Ydinräjähdyksen aiheuttama savupatsas Nagasakin yllä 1945
Ydinräjähdyksen aiheuttama savupatsas Nagasakin yllä 1945. Kuva: Public Domain
  • Yle Elävä arkisto

Nagasakin plutoniumpommin voima oli kaksi kertaa suurempi kuin Hiroshimaan pudotetun uraanipommin, mutta maastosta johtuen kuolonuhreja oli vähemmän.

Historiallisesti katsoen Nagasakin pommitus on jäänyt pienemmälle huomiolle kuin edeltäjänsä.

Toisen pommin pudotus lyhyen ajan sisään kuitenkin osoitti ihmismielen häikäilemättömyyttä. Koneen miehistö jopa toimi käskyjensä vastaisesti. Selkeän taivaan sijasta pommi pudotettiin sattumanvaraisesti pilvenraosta. Syy tähän oli koneen painolastin keventäminen vähissä olleen polttoaineen säästämiseksi. Näin sinetöitiin kymmenien tuhansien ihmisten kohtalo.

Uusimpien arvioiden mukaan Nagasakissa kuoli noin 87 000 ihmistä.

Toimittaja Kai R. Lehtonen vieraili Nagasakissa kesällä 1988 tutkiakseen satunnaisen vierailijan näkökulmasta, miten kaupungin hurja kohtalo oli näkyvissä yli 40 vuotta hävityksen jälkeen.

Kaksi Nagasakin päivää
Ydinräjähdyksen aiheuttama savupatsas Nagasakin yllä 1945
Kuva: Public Domain