Artikkeli on yli 14 vuotta vanha

Radio-orkesteri ja televisio

Suomen Television tunnussävel

Radio-orkesterin konsertin ensimmäinen televisiointi tapahtui 1. lokakuuta 1958. Helsingin yliopiston juhlasalista tallennettu ohjelma kesti 25 minuuttia.

Yleisölle lähinnä radioaaltojen kautta tutuksi tullut Radio-orkesteri pääsi nopeasti osaksi uusinta tv-tekniikkaa: orkesteri nauhoitti Suomen Television tunnussävelen vuonna 1958, jolloin säännölliset televisiolähetykset aloitettiin.

Radio-orkesterin ensimmäinen televisioesiintyminen oli lokakuussa 1958 televisioitu konsertti. Siinä orkesteria johti Nils-Eric Fougstedt ja solistina toimi orkesterin viulisti Eila Patomaa. Ohjelmassa oli muun muassa Mozartin alkusoitto oopperasta Figaron häät sekä Sibeliuksen Finlandia.

Orkesterin ensimmäinen suora televisiointi oli tiistaikonsertti 15. joulukuuta 1959. Näin tv-katsojatkin pääsivät kokemaan konserttitunnelmaa kotonaan omien kuvaruutujensa ääressä.

Lauri Saikkola: Suomen Television tunnussävel (lyhentämätön) (1958)
Radio-orkesteri, joht. Nils-Eric Fougstedt
Nauhoitettu 1958.

Katso myös