Artikkeli on yli 14 vuotta vanha

Luonnonsuojeluvuosi 1970

Luonnon puolesta. Luonnonsuojeluvuosi alkaa (1970)

Kun luonnonsuojeluvuosi 1970 alkoi, ympäristönsuojelijat olivat jo jakautuneet pehmeän ja kovan linjan edustajiin.

Edelliset ajoivat roskaamisen vähentämistä, pyrkivät lisäämään nuorten luonnontuntemusta ja halusivat asettaa komitean laatimaan luonnonsuojelun tavoiteohjelmaa.

Jälkimmäiset tähtäsivät uuteen, ympäristöystävällisempään yhteiskuntaan, vastustivat autoja ja vaativat suoraa toimintaa.

Näkemyksistään kertovat kansliapäällikkö Kauko Sipponen, lehtori Esa Pitkänen, Ympäristökomitea 2000:n edustajat Veli-Antti Savolainen ja Olli Paasivirta sekä dosentti Pekka Nuorteva.

Ääninäyte

Katso myös