Artikkeli on yli 14 vuotta vanha

Suomelle jääpallopronssia pyryssä

Oulussa vuonna 2001 pelatussa bandyn MM-turnauksessa Venäjä murjoi Ruotsin selvin numeroin. Suomi tavoitteli uutta hopeaa, mutta sai tyytyä kolmossijaan.

Venäjä otti Oulussa toisen MM-kultansa. Turnauksessa oli mukana seitsemän joukkuetta.

Finaalissa vallitsi pitkään tasatilanne. Venäjä teki ensimmäisen maalinsa vasta 1. puoliajan lopulla. Ottelu päättyi venäläisten 1-6-voittoon vastustajasta, jota lehdistössä moitittiin "konemaiseksi".

Suomi hävisi Kazakstanille alkusarjan ottelun 7-12. Tulos herätti spekulaatioita, joiden mukaan joukkue luovutti tahallisesti saadakseen välierissä vastaansa Ruotsin eikä Venäjää.

Pronssiottelussa Suomi otti Kazakstanista 3-2-voiton. Kolmas sija oli silti pettymys.

Teksti: Jukka Lindfors

Katso myös