Oulussa vuonna 2001 pelatussa bandyn MM-turnauksessa Venäjä murjoi Ruotsin selvin numeroin. Suomi tavoitteli uutta hopeaa, mutta sai tyytyä kolmossijaan.
Venäjä otti Oulussa toisen MM-kultansa. Turnauksessa oli mukana seitsemän joukkuetta.
Finaalissa vallitsi pitkään tasatilanne. Venäjä teki ensimmäisen maalinsa vasta 1. puoliajan lopulla. Ottelu päättyi venäläisten 1-6-voittoon vastustajasta, jota lehdistössä moitittiin "konemaiseksi".
Suomi hävisi Kazakstanille alkusarjan ottelun 7-12. Tulos herätti spekulaatioita, joiden mukaan joukkue luovutti tahallisesti saadakseen välierissä vastaansa Ruotsin eikä Venäjää.
Pronssiottelussa Suomi otti Kazakstanista 3-2-voiton. Kolmas sija oli silti pettymys.
Teksti: Jukka Lindfors
Katso myös
- Wikipedia: Jääpallon maailmanmestaruuskilpailut 2001 (fi.wikipedia.org)