Artikkeli on yli 5 vuotta vanha

Radion väliaikamerkki

Yleisradion väliaikamerkkikone 1964. Eräänlainen viisikielinen konekantele, jossa ratasmekanismiin kiinnitetyt näppäimet soittivat lyhyen sävelmän (Pim pim pampulla).
Yleisradion väliaikamerkkikone 1964 Kuva: Yle Kuvapalvelu / Kerttu Forsman

"Pim-pam-pulla" eli väliaikamerkki on radion vanhimpia ohjelmanumeroita. Se alkoi soida Yleisradiossa vuonna 1930 – aluksi kanteleella, viimein tietokoneella.

Väliaikamerkki kanteleella 1931

Maisteri Eino Palola ehdotti Yleisradion johtokunnalle vuonna 1930, että Suomi hankkisi oman väliaikamerkin muiden radioyhtiöiden tapaan.

Asiasta julistettiin kilpailu, johon saatiin yli 900 vastausta. Kilpailun voitti kansanmusiikkimies A.O. Väisäsen ehdottama kantelesävelmä 1700-luvulta.

Väisänen sovitti sävelmän radiolle vuonna 1930. Signaali soitettiin ensin levylle tallettuna kanteleversiona. Vuonna 1931 valmistui sellotaiteilija Eero Selinin suunnittelema väliaikamerkkilaite. Se koostui akustisesta laatikosta ja siihen sijoitetusta teräskammasta.

Väliaikamerkki teräskampalaitteella 1935
Uusi väliaikamerkki

Vuonna 1978 väliaikamerkki siirtyi insinööri Irmeli Kainulaisen ohjelmoiman tietokoneen soittamaksi. Väliaikamerkin historiasta kertoo radion käyttötoimiston päällikkö Yrjö Luomanmäki.

Väliaikamerkin tehtävänä oli yhtäältä täyttää ohjelmataukoja, toisaalta antaa lähetystekninen merkki esim. siirryttäessä yleisohjelmasta maakuntalähetyksiin.

Väliaikamerkin historiaa