Artikkeli on yli 8 vuotta vanha

Rankan talven jälkeen – "poroilla on nyt tosi hyvä olla"

Viime talvena poronlaitumet olivat monin paikoin joko jäässä tai harvinaisen paksun lumen peitossa.

Merkitty vasa
Vasanmerkitys Moitakurussa kesäkuussa 2015 Kuva: Taina Ylitalo, Enontekiö
  • Jyri Tynkkynen

ROVANIEMI Tämä kevät on ollut sääoloiltaan poroille ja poronvasoille suotuisa. Ravintotilanne suorastaan hellii poroja, sanoo Paliskuntain yhdistyksen toiminnanjohtaja Anne Ollila.

– Tällä hetkellähän näyttää loistavalta poron kannalta. Vihreää tuli nopeasti ja lumi lähti. Juuri nyt porolla on kyllä joka puolella tosi hyvä olla.

Vasominen on mennyt alustavien tietojen mukaan hyvin, mutta kovin tarkkaa tietoa asiasta ei vielä ole. Tilanne tarkentuu kesämerkityksessä niissä paliskunnissa, jotka eivät jätä asiaa syksyn poroerotuksiin.

– Vasominen on varmaan sujunut ihan normaalisti. Yleensähän ne menee ihmisten silmien alta muualle vasomaan, että on vaikea sanoa ennen kuin näkee, että mitä siellä on syntynyt. Poro välttää kyllä ihmistä silloin, kun se alkaa vasomaan, jos sillä on siihen mahdollisuus.

Vasavuosi saattaa silti jäädä huonoksi, sillä talvella olivat laitumet monin paikoin joko jäässä tai harvinaisen paksun lumen peitossa.

– Kokonaisuutena talvi oli vaikea monin paikoin. Vähälumisilla alueilla poronlaitumet jäätyivät, ja poro ei pääse jään läpi kaivamaan. On kuitenkin vaikea sanoa mitään yleispätevää, koska tämä alue on niin monimuotoinen. Vaikea talvi – ja viime syksykin oli vaikea poroille – kertautuu kuitenkin sillä tavalla, että välttämättä ei päästä kovin hyvään vasatulokseen.

Pedot verottavat porotokkia aiempaa vähemmän

Seuraavaksi vasoja ja vanhempiakin poroja uhkaavat räkkä ja pedot. Räkästä ei vielä tiedä, ja petojen suhteen Ollila on optimistinen.

– Eteläisellä alueella varsinkin riippuu paljon siitä, miten siellä sudet liikkuvat, että onko siellä syksyllä enää yhtään vasoja jäljellä. Kyllähän se peto niistä osansa vie, mutta petojen suhteen tämä vuosi on ollut ehkä vähän parempi kuin edelliset, että senkin suhteen on vähän parempi tilanne.

Vielä muutamia vuosia sitten tunnelmat poroelinkeinon sisällä olivat usein varsin synkät. Pedot veivät koko ajan suuremman osan toimeentulosta, ja poronlihan hinta oli alhaalla. Nyt näkymät ovat valoisammat. Ollila näkee paljonkin aihetta optimistisuuteen.

– Yleistunnelma ja mieliala on meillä aika hyvä. Ei meillä ole ylenpalttiseen synkistelyyn aihetta. Meillä on uhkia ja ongelmia ja haasteita sen kannalta, että miten me mahdumme muun maankäytön sekaan. Mutta kokonaiskuva on valoisa, sillä meillä on myös uusia mahdollisuuksia matkailussa ja innostuneita nuoria joka puolella ja poronlihan arvostus on parantunut. Ja porot voivat hyvin ja ovat terveitä.