Eduskunta hyväksyi perjantaina poikkeusjärjestelyt, joilla ravintolat voivat avata ovensa maanantaina.
Hallitus antoi perjantaina vielä tarkemman asetuksen ravintoloiden rajoituksista. Perustuslakivaliokunta edellytti lausunnossaan, että asetuksessa tautitilannetta on tarkasteltava alueittain ja siihen liittyvät rajoitustoimet perusteltava alueellisesti.
Asetuksessa asia on ratkaistu siten, että siinä luetellaan kaikki Suomen maakunnat ja todetaan, että niitä koskevat tartuntatautilain nojalla säädetyt velvollisuudet ja rajoitukset.
Taustalla on oikeudellinen kiista siitä, tulkitsiko eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta perustuslakivaliokunnan kirjausta alueellisuuden huomioon ottamisesta oikein tällä viikolla. Hallituksen on nyt varmistettava, että asetus täyttää vaatimukset.
Oppositio vaatii, että maakuntien erilaiset tautitilanteet pitäisi ottaa huomioon rajoituksissa heti maanantaina, kun ravintolat voivat avata ovensa. Peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd.) sanoi eduskunnassa, että se olisi vielä liian aikaista.
– Tässä vaiheessa ei ole järkevää ottaa sitä riskiä epidemologiseen tilanteeseen nähden, koska rajoitukset jokaisella alueelle perustuvat siihen, että olemme saaneet painettua niillä tartuttavuuden alas, Kiuru perusteli.
Kiuru toisti eduskunnassa, että alueellisuus tulee arvioitavaksi heti juhannusviikolla, mutta aluksi kaikkialla Suomessa pitää sitoutua yleisiin ohjeisiin.
– Keskustelussa vinoutuu se, että meidän täytyy vaatia suunnitelmallisuutta kaikilta ravintoloilta, jotta turvallisuus voidaan taata koko maassa, Kiuru sanoi.
– Sellainen ajatus, että joku suomalainen alue pääsisi kuin koira veräjästä, että vapautettaisiin rajoitukset, mutta suunnitelmallisuus ei koskiksi kaikkia suomalaisia alueita, ei passaa tässä tautilanteessa.
Kiuru varoitti, että tartunnat voivat lisääntyä maakunnissa, kun ihmiset kerääntyvät jälleen yhteen.
Ravintolat voivat avata maanantaina ovensa, mutta asiakaspaikoista saa täyttää enintään puolet, alkoholin tarjoilu pitää lopettaa kello 22 ja ovet sulkea viimeistään kello 23.
Kokoomus pettyi lykkääntymiseen
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Mia Laiho (kok.) moitti alueellisen tarkastelun lykkäämistä pettymykseksi.
– Ihmetystä herättää se, että monilla alueilla ei ole lainkaan uusia tartuntoja, mutta ravintoloita koskevat rajoitukset tulevat voimaan samanlaisina kaikkialla, Laiho sanoo.
Kansanedustaja Vilhelm Junnila (ps.) katsoi, että rajoituksia ei voi pitää välttämättöminä esimerkiksi Satakunnassa, jossa edellinen koronatartunta todettiin hänen mukaansa yli kuukausi sitten.
Eduskunta hyväksyi ravintoloiden rajoitukset ilman äänestystä, sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön mukaisesti. Äänestyksissä taas kaatuivat opposition lausumaehdotukset maakuntien erilaisen tautitilanteen huomioimisesta heti maanantaista lähtien, ravintoloiden aukioloaikojen laajentaminen kello 5–24 välille ja asiakaspaikkojen rajoituksen nostaminen puolesta 75 prosentiin.
Kiuru perusteli noutotiskien suosimista
Maanantaina avautuvissa ravintoloissa kaikilla asiakkailla pitää esimerkiksi olla oma istumapaikkansa pöydän tai tason ääressä, mutta asiakkaat voivat kuitenkin noutaa ruokansa itse tiskiltä.
Kiuru kertoi eduskunnassa, että henkilökunnan turvallisuus oli syy, jonka takia hallitus vaatii ostosten noutoa tiskiltä.
– Sitä eduskunnassa ei ole kovin paljon ihmetelty, miksi ei vaadittu pöytiintarjoilua, se olisi voinut olla yksi ratkaisu, Kiuru selitti.
– On turvallisempaa, että henkilökunta on pleksin takana, eikä jatkuvasti sukkuloida pöytien välissä, jos vaadittaisiin tarjoilua.
Esimerkiksi Ruotsissa ravintolat ovat saaneet olla koko kevään auki, mutta niiden on pitänyt siirtyä pääosin pöytiintarjoiluun.
Juttua täydennetty klo 19.33 rajoituksia koskevan asetuksen tiedoilla.
Lue lisää:
Ravintoloiden uudet rajoitukset etenevät kiireellä, tärkeä mietintö runnottiin läpi eduskunnassa