Kokkolassa viime keväänä aloitettu yhteisöllinen viljely -kokeilu saa jatkoa.
Jo viime syksynä Hollihaan palstalta kerättiin runsaasti satoa: muun muassa perunaa, porkkanaa, lanttua ja lehtikaalta.
Nyt mukaan on saatu jo kymmenkunta innostunutta ja palstan hoitovastuuta on voitu jakaa.
– Syksyn sadon määrä oli yllätys! Tietysti, jos istuttaa paljon, niin hyvällä sato-onnella sitä tulee runsaasti, naurahtaa Pia Leinonen Kokkolan yhteisöpuutarhureista.
Viime keväänä koko juolavehnää täynnä ollut palsta käännettiin käsin lapiolla. Nyt palstan kasvihuoneessa kasvaa jo tomaatteja, ja tulevana viikonloppuna Hollihaassa järjestetään istutustalkoot. Penkit ovat jo valmiina.
– Maahan laitetaan ainakin porkkanaa, naurista, lehtikaalta ja mansikan taimiakin. Vesimeloniakin yritetään saada kasvamaan avomaalla, koska paikka on niin aurinkoinen, pohtii Leinonen.
Kokkolan yhteisöpuutarhurit ovat vuokranneet parin aarin palstan Hollihaan koulun viereistä ja sitä on tälle kesälle laajennettu. Edelleen uusia innokkaita viljelijöitä otetaan mukaan.
Ajatuksena on innostaa puutarhanpitoon niitä, joilla ei ole omaa pihaa tai aikaa sitoutua toimintaan kokopäiväisesti.
Edelleen palstalla on tarkoitus myös jatkaa ilmastoystävällistä viljelyä.
– Maahan on laitettu lähinnä puutuhkaa, nokkoskäytettä ja hevosen lantaa. Ainakin tähän asti niillä on pärjätty, kertoo Leinonen.
Puutarhureilla on oma facebook- ja whatsapp-ryhmä sekä blogikin. Sieltä näkee, mitä talkoita on tulossa ja milloin palstalla tarvitaan esimerkiksi kasteluapua.