Matkailun avaamiseen liittyvä lakiesitys on tarkoitus antaa tänään eduskunnalle.
Hallitus päätti eilen, että jatkossa vapaa-ajan matkailu EU- ja Schengen-alueelta sallitaan, jos maahantulija esittää todistuksen saamastaan koronarokotussarjasta tai sairastetusta koronataudista.
Matkailun maahantulomallia koskeva lakiluonnos sai rajua kritiikkiä varsinkin matkailualalta. Luonnoksessa pelkkä negatiivinen testi tai yksi rokoteannos merkitsi maahantulijalle uutta testiä Suomessa kolmen vuorokauden kuluttua ja omaehtoista karanteenia.
Esityksen mahdollisesta muuttumisesta luonnoksen lausuntokierroksen jälkeen ei saatu torstaina eduskunnan kyselytunnilla tarkempaa tietoa.
Lain saamisella voimaan on kiire, sillä eduskunta on jäämässä juhannuksen jälkeen istuntotauolle. Niihin aikoihin myös kesämatkailusesonki alkaa olla kuumimmillaan