Kainuun sote on huolissaan karanteenimääräysten noudattamatta jättämisestä, johon liittyy myös yksi ryväs. Kainuussa on torstaina todettu kolme uutta koronatartuntaa, joista yksi karanteenissa olevalla, yksi karanteenin ulkopuolella ja yksi pääkaupunkiseudulta tulleella turistilla.
Karanteenimääräysten noudattamatta jättäminen kertoo, että Kainuussa on näkyvissä koronaväsymystä. Pandemiapäällikkö Olli-Pekka Koukkarin mukaan suosituksista lipsuminen on täysin ymmärrettävää.
Tautitapausten määrän voidaan odottaa edelleen Kainuussa kasvavan. Turvavälisuositukset, käsihygieniasta huolehtiminen ja yleinen maskisuositus ovat edelleen voimassa.
Maa- ja valtakunnallinen rokotuskattavuus riittää vähentämään kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia, mutta ei anna likimainkaan laumasuojaa. Heinäkuun osalta tilanne ei parane oleellisesti.
– Nyt vaaditaan malttia ja varovaisuutta, jotta kesä 2021 ei pääty mahalaskuun, Koukkari toteaa.
Terveysviranomaisen määräämä karanteeni tai eristys on tartuntatautilakiin perustuva rajoitustoimi.
Koukkari summaa, että karanteenimääräyksen rikkominen on rangaistavaa eikä noudattaminen ole tahdon asia. Hänestä tällaisen toiminnan seurauksena on tietoisesti levitetty tautia ja aiheutettu huomattavaa inhimillistä ja taloudellista haittaa.
Lisää Kainuun uutisia Yle Areenassa: kuuntele, katsele ja lue mitä lähelläsi tapahtuu.
Katso tästä uusimmat koronavirukseen liittyvät tiedot Kainuusta.