Kanada nousi naisten jääkiekon maailmanmestariksi joukkueen peitottua Yhdysvallat maalein 3–2 tiukan tasaisessa väännössä, joka ratkesi vasta jatkoajalla varhain keskiviikkona Suomen aikaa.
Ottelu alkoi vahvasti Yhdysvaltojen eduksi hyökkääjä Alexandra Carpenterin takoessa kaksi kiekkoa maaliin. Maaleista jälkimmäinen syntyi ylivoimalla Kanadan Jocelyne Larocquen jouduttua jäähylle polvitaklauksesta.
Ottelun suunta kääntyi kuitenkin päinvastaiseksi kakkoserässä, kun Kanada tasoitti Brianne Jennerin ja Jamie Lee Rattrayn maalien siivittäminä.
Näiden maalien jälkeen tasatilanne jatkui aina kolmannen erän loppuun saakka, eivätkä joukkueet kostuneet siitä muuta kuin puolin toisin sataneita jäähyjä.
Ratkaiseva maali nähtiin vasta jatkoajan 8. peliminuutin aikana Kanadan hyökkääjä Marie-Philip Poulinin iskiessä maaliin.
Naisten jääkiekon finaali on lähes vuodesta toiseen Yhdysvaltain ja Kanadan välinen vääntö, mutta Kanadan viimeisestä kultamitalista vuodelta 2012 on jo vierähtänyt liki vuosikymmen.
Lue myös:
Naisleijonille kirvelevä tappio MM-välierässä – Yhdysvallat pyöritti Suomen solmuun toisessa erässä