- Onni on laatuaan ainoa Suomessa, sanoo projektipäällikkö Arja Meinilä.
Yliopettaja Anneli Paldanius kertoo, että EU-rahoitteisella hankkeella pyritään hakemaan uusia toimintamuotoja syrjäseutujen palveluihin.
Ammattikorkeakoulu on ollut mukana alusta alkaen suunnittelemassa Onnia iisalmelaisen J5L-yrityksen kanssa.
- Se on räätälöity alustaa myöten meidän tarpeittemme mukaisesti ja vastaavanlaista ei löydy valtakunnan muista alan opinahjoista, vahvistaa Arja Meinilä.
Neuvottelut kuntien kanssa käyntiin
Arja Meinilä kertoo, että neuvottelut Onnin hyödyntämisestä saadaan Länsi-Lapin kuntien kanssa käyntiin piakkoin.
- Onnissa voidaan ottaa verikokeita, mitata verensokeria ja kolesterolia sekä antaa ohjeita. Bussi voi toimia vastaanottotilana vaikkapa kylatalojen pihoilla. Sitä voidaan käyttää terveusvalistukseen erilaisissa tapahtumissa ja lisävinkkejä otetaan vastaan käyttäjiltä.
Myös kunnat voivat hyödyntää meitä teettämällä palvelutarve- ja terveyskartoituksia, laskee Arja Meinilä.
Oivallinen opetuspaikka
Ammattikorkeakoulun terveydenhuollon yliopettaja Anneli Paldaniuksen mukaan Onni tuo mahtavan lisän opetukseen.
-Meidän vanhustyön opiskelijamme voivat vierailla ikääntyvien kerhoissa ja kokoontumispaikoissa, muistuttaa Paldanius.
Onni vihittiin käyttöön torstaina iltapäivällä. Ja kukapa muu kuin maalaislääkäri Tapani Kiminkinen oli omiaan sen tekemään.