Artikkeli on yli 12 vuotta vanha

Suomen lumikourun ykkösnimellä tasapaino-ongelmia - "Heräsin aamulla ja kämppä alkoi pyöriä silmissä"

Markus Malin on kärsinyt yllättävästä huimauksesta. Lautailija kaatui pahasti X-Gamesin lumikourussa.

Markus Malin.
Markus Malin. Kuva: Suomen Lumilautaliitto
  • Jaakko Parkkinen

KRASNAJA POLJANA. Markus Malinin päässä heittää satunnaisesti. Lumilautailija kaatui pahasi Aspenin X-Gamesissa tammikuussa, mutta luuli selvinneensä säikähdyksellä.

- Harjoitukset menivät hyvin. Ensimmäisellä kisalaskulla vedin ihan levottomat pannut. Varmaan kolmannesta hitistä (hypystä), Malin kertaa.

- Tein cab tuplakorkin ja se pyöri vähän yli, kantille sinne pohjalle. Kaatuminen oli aika paha. Moni sanoi, että minulla kävi hyvä tuuri, ettei käynyt pahemmin. Selvisin mustelmilla ja vähän polveen sattui.

Malin on alkanut kärsiä vaivoista omien sanojensa mukaan pari päivää sitten.

- Heräsin aamulla ja kämppä alkoi pyöriä silmissä. Sitä on nyt pari päivää jatkunut. Jos olen ollut pitkään pystyssä ja pistän pään tyynyyn tai toisin päin, niin päässä pyörii, lautailija kertoo.

Malinilla ei vastaavia oireita ole aiemmin ollut. Enää huimaus ei ole vaivaa aamuisin. Lisäksi Malin harjoitteli Vuokatin pipessä eikä laskeminen kärsinyt.

- Ei se paljoa haitannut. Nyt on ollut pari päivää taukoa laskemisesta, katsotaan, miten se ensimmäisissä treeneissä pää toimii, Malin pohtii.

- Ei minulla ole tällaista koskaan ollut. Samana päivänä, kun pyöriminen alkoi, soitin Sikrille (Tukiainen, lumilautajoukkueen lääkäri). Hän sanoi, että tasapainoaisti saattaa heittää, mutta sen pitäisi helpottaa nopeasti.

Laskukunnostaan tiistain halfpipe-kisassa Malin on vielä kahden vaiheilla.

- (Fysioterapeutti Ville) Rapelin mukaan tasapainoaistin saa yhdellä keinolla kuntoon, mutta siinä voi käydä niin, että oksennan kaksi päivää putkeen. Ei ehkä vielä tehdä sitä, Malin kertoo salaperäisesti.