Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson on jäämässä saamelaisasioiden ministerityöryhmässä yksin puolustamaan ehdotettua uutta saamelaismääritelmää. Näin väittivät Johannes Koskinen ja Klemetti Näkkäläjärvi sunnuntaina.
- Ilmeisesti Henrikssonin malli on aika lähellä sitä, mitä saamelaiskäräjät toivoo. Muiden näkemyksenä on, että se voisi tuoda uusia ongelmia, sanoo eduskunnan perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen sunnuntain Lapin Kansassa.
Saamelaisasioiden ministerityöryhmään kuuluvan Henrikssonin lisäksi Paavo Arhinmäki, Jari Koskinen, Ville Niinistö, Päivi Räsänen ja Erkki Tuomioja.
Lappalaiskohta säilyisi laissa jossain muodossa
Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Klemetti Näkkäläjärven tietojen mukaan tämä tarkoittaisi sitä, että niin kutsuttu lappalaiskohta säilyisi jossain muodossa saamelaiskäräjälaissa.
- Viimeisin käänne saamelaismääritelmässä on se, että saamelaisministerityöryhmällä, lukuun ottamatta oikeusministeriä, olisi halu säilyttää nykyinen epäselvä tilanne. Se esittäisi määritelmäksi mietinnön esityksen ja nykyisen määritelmän 2 kohdan yhdistämistä siten, että nykyisen lain 3 §:n 2 kohdassa maa-, veronkanto- ja henkikirjassa esiintyvän niin sanottu tunturi-, metsä- tai kalastajalappalaisen jälkeläinen -kriteeri huomioitaisiin, mutta jälkeläisellä tulisi olla saamen kieli äidinkielenään, Näkkäläjärvi selittää.
"Saamelaisten täydellinen assimilaatio suomalaisiin"
Näkkäläjärvi kirjoittaa blogissaan, että lappalaiskohdan sisältämän saamelaismääritelmän ajaminen saamelaiskäräjälakiin olisi Suomen itsenäisyyden ajan suurin ihmisoikeusrikkomus.
- Kyseessä olisi siis saamelaisten täydellinen assimilaatio suomalaisiin.