Artikeln är över 5 år gammal

Vild glädje då ikonen satte Nordmakedoniens första mästerskapsmål – men Österrike ryckte: "Ett jättebra lag"

Första EM-målet för Nordmakedonien – första EM-vinsten för Österrike. Inhopparna stal showen i söndagskvällens match i Bukarest.

Tack vare segern i Nations Leagues D-liga fick Nordmakedonien göra mästerskapsdebut i år.

I premiären mot Österrike i Bukarest blev det ett historiskt målfirande efter en knapp halvtimmes spel – efter slarv i det österrikiska försvaret.

Nordmakedoniernas främste lirare genom tiderna, Goran Pandev, kunde kvittera matchen till 1–1 efter att backen Martin Hinteregger först rensat på en lagkamrat, och målvakten Daniel Bachman sedan misslyckats med att greppa bollen.

Pandev, 37, var på många sätt en välförtjänt målskytt. Han debuterade för landslaget för hela 20 år sedan.

– Pandev har nog sällan fått bredsida in ett enklare mål än det där. Titta vilka känslor som uppstår hos honom, lagkamraterna och framför allt hos fansen, kommenterade Chriso Vuojärvi i Yles direktsändning.

Inhopparna avgjorde

Men i övrigt var det Österrike som fick fira. Man hade tagit ledningen i första halvleken genom Stefan Lainer och i andra halvleken fick man ytterligare belöning för övertaget i bollinnehav.

I 78:e minuten styrde inhopparen Michael Gregoritsch in David Alabas inlägg framför målvakten Stole Dimitrievski, och i den 89:e minuten satte en annan bytesspelare, Marko Arnautovic, in 3–1.

Österrike har deltagit i två EM tidigare. Efter bara ett mål på sex matcher blev det alltså tre i dag – och den första segern.

– I förra EM började vi dåligt. Vi har ett jättebra lag i år, med mycket potential. Det kunde man se i dag då två spelare kommer in från vår bänk och gör viktiga mål, sa David Alaba, vald till matchens bästa spelare, enligt BBC.