Tisdagen innebar två nya bortfall för OS-tennisen i Tokyo. Tidigare i dag meddelade damernas världsfemma Bianca Andreescu att inte resa på grund av pandemin, i kväll är det herrikonen Roger Federers tur att tacka nej.
Den schweiziska världsnians orsak är en knäskada.
– Under grässäsongen har jag tyvärr upplevt bakslag med mitt knä och insett att jag måste dra mig ur Tokyo-OS.
– Jag är enormt besviken, det har varit en ära och höjdpunkt i min karriär varje gång jag har representerat Schweiz, skriver Federer på sitt Twitter-konto.
39-åringen säger sig ha inlett rehabilitering och hoppas vara tillbaka på ATP-touren senare i sommar.
Federer har spelat i fyra olympiska spel. Han har ett OS-silver i singel och ett -guld i dubbel i prisskåpet.
OS-tennisens stjärnfall har varit stort. Sedan tidigare står det klart att åtminstone Serena Williams, Rafael Nadal, Dominic Thiem, Denis Sjapolov och Nick Kyrgios kommer att saknas i Tokyo. Världsrankningens etta Novak Djokovic funderar ännu på sin medverkan.
Också finländska tennishoppet Emil Ruusuvuori har strukit OS från sina planer.