På Torngatan 1 planeras ett hus i tre våningar där bostäderna byggs så att det ska gå bra att jobba på distans. Enligt detaljplanen ska 25 procent av ytan reserveras för arbetsplatser, men tomtägaren anser att läget inte är lämpligt för det ändamålet.
Tomtägaren ansöker också om att få överskrida våningsytan. I de första planerna fanns en våningsyta på 731 kvadratmeter, men ägaren vill utöka det med 30 kvadratmeter. På det sättet räknar ägaren med att kunna bygga bostäderna så att de får mera ljus.
Hangö miljönämnd har godkänt ett undantag så att det inte behöver finnas arbetsplatser i våningshuset. Miljönämnden godkände också att våningsytan blir större.
Beslutet är i kraft i två år och under den tiden ska bygglov lämnas in.