Niklas Bruun, professor emeritus i arbetsrätt, har tagit del av Svenska Yles sammanställning av personer som får lönegarantier och rättsfall till följd av undanlåtelse att betala ut löner.
– Att det är så pass många fall visar att någonting inte fungerar, säger han.
Det finns också arbetsgivare som utnyttjar lönegarantisystemet. Med andra ord överför företagare ansvaret för lönerna till staten.
Det kan bli en frestelse för arbetsgivare som har ekonomiska problem att göra det här
Niklas Bruun
– Det kan bli en frestelse för arbetsgivare som har ekonomiska problem att göra det här.
Niklas Bruun anser att systemet med lönegarantier är bra. Att löntagaren garanteras att få utestående löner.
– Men sen kan man fundera på vilket sätt missbruk ska åtgärdas.
"Alla har inte rent mjöl i påsen"
Chefekonom Mika Kuismanen vid Företagarna i Finland beklagar att det finns företagare som inte betalar lön och lönetillägg inom utsatt tid.
– Det finns många olika företagare och som överallt i samhället finns det de som inte har rent mjöl i påsen.
Enligt Mika Kuismanen är det inte fråga om många företag. Dessutom anser han att antalet löntagare som får lön från Sysselsättningsfonden inte är så många i förhållande till det totala antalet löntagare.
Coronapandemin har förvärrat situationen
Att det skett en liten ökning av personer som lyft sin lön via lönegarantisystemet under år 2020 kan enligt Kuismanen bero på coronapandemin.
– Det har inte varit möjligt att förutspå överraskningar med restriktioner och med en marknad som har förändrats mycket snabbt.
En företagare kan försättas i näringsförbud. För att det ska ske ska åklagare i samband med ett brottmål yrka på näringsförbud.
Mika Kuismanen tycker att en företagare som gjort konkurs ska få en ny möjlighet som företagare.
– Men det finns skäl att granska fall där företagaren har en historia av flera missbruk.
Mika Kuismanen vill väcka en samhällspolitisk debatt om vad man kunde göra för att förbättra situationen.