Start
Artikeln är över 4 år gammal

Kontanter godkänns inte längre i Åbos bussar

På grund av det försämrade coronaläget tar Föli i bruk flera sätt att hindra smittspridningen på bussarna. Krav på munskydd har gällt i bussarna sedan slutet av november.

Bild av en buss som håller på att svänga i en korsning.
Föli godkänner inte kontanter i bussarna tills vidare för att hindra att omikronvarianten av coronaviruset sprider sig. Bild: Lassi Lähteenmäki / Yle

Kontanter godkänns inte i Åbo regiontrafiks, Fölis, bussar från och med onsdagen den 22 december. Åtgärden gäller tills vidare och tas i bruk för att hindra att omikronvarianten av coronaviruset sprider sig.

Det innebär att man inte kan köpa enkelbiljetter med kontanter i bussarna i Åbonejden. Istället kan man betala med kontaktlös betalning med ett betalkort eller med sin mobil.

Också busskort eller en bussbiljett, som är köpt med Fölis mobilapplikation, fungerar.

Krav på munskydd har gällt i Fölis bussar sedan den 26 november. På fredag 17 december skärpte Åbo stad munskyddskravet, i fortsättningen får man inte stiga på bussarna utan munskydd. På grund av det försämrade coronaläget uppmanas resenärerna noga följa munskyddskravet i bussarna.

Munskyddskravet gäller inte barn under 12 år eller personer som på grund av hälsoskäl inte kan bära munskydd.

Resenärer ska försöka hålla säkerhetsavstånd till andra också på busshållplatsen. Om möjligt, rekommenderas att man undviker att åka buss under rusningstid.

På vardagar är det rusning i bussarna mellan klockan 7 och 8.30, och mellan klockan 13 och 16.30. Under julhelgen och veckoslut är det inte rusning, som på vardagarna.