Artikeln är över 4 år gammal

Naturisplanerna i Åbo öppnar kring trettondagen – isläggningen är i full gång

Isläggningen vid Åbo stads naturisplaner har dragit igång. Under nästa vecka borde flera av stadens isbanor öppnas.

Skridskoåkning på Masken i Kuppis.
Skridskobanan Masken i Kuppis öppnades redan i november. Bild: Yle/Linus Hoffman

Åbo stad upprätthåller ett femtiotal naturisplaner varje vinter, och siktar på att öppna upp de flesta kring trettondagen.

Det tar upp till tio dagar att islägga, men ifall vädret blir varmare kan det fördröja isläggningen.

Just nu går det att åka skridskor på Kuppis och Idrottsparkens isar, vid skridskobanan Masken i Kuppis och på konstisbanan vid Barkplan.

Mer information om naturisplanerna går att hitta via Åbo stads hemsidor.

Artikeln baserar sig på Turussa luistellaan luonnonjääkentillä jo loppiaisena skriven av Eino Kossila, översättningen är gjord av Carl Fahllund.