Start
Artikeln är över 10 år gammal

Hårda bandage i postkonflikten

Bemanningsföretaget SOL:s agerande i postkonflikten har väckt mycket kritik. SOL har ingått avtal med posten om hyresarbetskraft med Posten.

SOL har signalerat att den här arbetskraften ska vara på jobb också om Posten går i strejk på torsdag nästa vecka.

SOL:s agerande står i strid med internationella avtal, bland annat ILO-konventionen om arbetstagarnas fackliga anslutning som också Finland har ratificerat år 1949.

Också bemanningsföretagens takorganisation i Finland har tagit avstånd från SOL:s agerande.

Niilo Kemppe, vd för SOL:s bemanningsservice, håller trots den rätt massiva kritiken fast vid att hyresavtalen är i kraft även vid en eventuell strejk.

- Vi har aldrig tidigare brutit mot några avtal med vår uppdragsgivare och vi kommer inte att göra det nu heller. Vi hoppas förstås att strejken inte bryter ut, men det är inte nånting vi kan påverka.

Kemppe betonar att man nog vill följa internationella avtal, men att det ändå nu finns en risk för att man kommer att bryta mot dem.