Kulturminister Antti Kurvinen och andra ministrar kommenterade coronaläget till reportrarna på plats på Ständerhusets trappa strax före regeringens möte på tisdagsmorgonen. Regeringen samlades för att höra experter om epidemiläget och för att förhandla om coronastrategin. Förhandlingarna inleddes kring klockan 10.15.
– Omikron har förändrat situationen, vi ska diskutera nya coronarestriktioner och gamla restriktioner. Det är viktigt att finländarna ännu orkar, och det är viktigt att folk vaccinerar sig, sa Kurvinen.
Statsminister Sanna Marin (SDP) sa att regeringen ska diskutera hur man ska förhålla sig till coronaviruset, hur viruset har förändrats i och med nya varianter och hur läget kommer att se ut framöver.
Regeringens mål med tisdagens förhandlingar är att hitta en "gemensam vision" om vad som kommer att hända de närmaste veckorna.
– Vi har en lång dag framför oss. För De Grönas riksdagsgrupp och för coronaministergruppen har det varit klart att vuxna ska bära ansvaret och coronarestriktionerna som berör barn och unga ska minimeras, sa Miljö- och klimatminister Emma Kari (Gröna) när hon anlände till Ständerhuset.
"Jag hoppas att man kan öppna lågriskevenemang snabbt"
Kurvinen sa också att han hoppas att kultur- och idrottsevenemangen ska få öppna upp snart igen.
– Jag hoppas att man kan öppna upp lågriskevenemang, till exempel teatrar och biografer och andra evenemang där besökarna har en egen sittplats, snabbt.
De få månader som covidintyget var i bruk, var det no problem
kulturminister Antti Kurvinen (C)
Antti Kurvinen sa också att Kulturministeriet har börjat förbereda stödpaket för idrotts- och kulturbranschen i samarbete med Arbets- och näringsministeriet.
"Optimism i luften"
Utrikesminister Pekka Haavisto (Gröna) sa att "det finns optimism i luften" när han anlände till mötet.
– Vi har levt länge med exceptionella omständigheter. Det är inte normalt att människornas liv begränsas så här. Vi måste fundera på hur man så snabbt som möjligt kan ta bort restriktionerna, sa Emma Kari till reportrarna vid Ständerhusets trappa.
Enligt statsminister Marin måste de nuvarande coronarestriktionerna säkert fortsätta efter januari, men hur länge är oklart.
– Vi vill inte ha restriktioner i onödan. Restriktionerna vi har nu är inte så effektiva mot den nya virusvarianten som mot tidigare varianter. Belastningen i sjukvården ökar inte så mycket som tidigare och allt det här ska vi diskutera i dag, sa hon.
Ska covidintyget bli vaccinintyg?
På frågan om covidintyget kunde bli ett vaccinintyg, så att endast vaccinerade kan få intyget svarade Kurvinen att regeringen först ska höra vad experterna anser om ämnet.
– Personligen är jag beredd på en sådan lösning. Jag tycker att covidintyget fungerade bra i höstas, jag använde det för många evenemang och på restauranger. De få månader som covidintyget var i bruk, var det no problem.
Många ministrar betonade vikten av att öka vaccinationsgraden i landet. Justitieminister Anna-Maja Henriksson (SFP) tog upp sina egna erfarenheter om covid-19 när hon kommenterade läget inför regeringens förhandlingar.
– Det viktigaste är att folk vaccinerar sig. Jag kan berätta att jag är glad att jag hade två vacciner då jag insjuknade i covid-19. Jag har nu tillfrisknat ganska bra, och jag är övertygad om att jag fick lindriga symtom för att jag hade två vaccindoser, sa hon.
Förhandlingarna väntas pågå hela dagen
Också undervisningsminister Li Andersson (VF) sa att vaccineringen är a och o.
– Budskapet måste vara att regeringen betonar vaccineringen. På grund av det förändrade läget får coronatestandet och smittspårningen en allt mindre roll i coronastrategin, men utmaningen där ligger i att många förmåner är kopplade till officiella test, vi måste fundera på det här.
Kurvinen betonade ändå att regeringen under sina förhandlingar ska se på helheten i coronastrategin. Han ville inte spekulera hur länge regeringens förhandlingar kommer att ta.
Den nya coronastrategin väntas inte bli färdig under tisdagen.
Artikeln uppdateras under tisdagen i takt med att förhandlingarna fortskrider.