För ett par veckor sedan skrällde det rejält i Hockey-Finland: damlandslagets chefstränare Pasi Mustonen valde inte Noora Räty till OS-truppen, trots att Räty anses vara en av världens allra bästa målvakter.
I stället är Anni Keisala uttalad förstamålvakt, medan Meeri Räisänen och Eveliina Mäkinen är andra- respektive tredjemålvakt.
Den erfarna Noora Räty agerar reserv på hemmaplan.
När OS-truppen presenterades sade Mustonen att "om Anni inte kan spela, så är Noora redo för att hoppa in".
Nu säger Räty till Ilta-Sanomat att hon varken sagt JA eller NEJ till landslagsledningens förslag.
– Mitt svar har inte varit ja eller nej, utan att man vid behov kan ringa mig, och att jag då fattar beslut beroende på min egen situation och hur jag känner mig, säger Räty enligt Ilta-Sanomat.
"Finns redan toppmålvakter"
Räty säger att hon hoppas att ingen av OS-truppens målvakter skadar sig, och att hennes hjälp därmed inte skulle behövas.
– Om det ändå skulle uppstå en sådan situation (att Keisala skulle skada sig eller bli sjuk), vilket jag alltså inte hoppas att sker, så är min egen förhoppning att de målvakter som redan är i laget skulle få chansen att spela.
– Detta trots att jag kanske är i mitt livs bästa form, och jag skulle förstås ha nöjt mig med vilken roll som helst i laget.
Räty, som storspelade i HPK under försäsongen – och in i det sista hoppades på en OS-plats – håller som bäst till i Minnesota. Enligt henne är det på grund av coronarestriktionerna inte det lättaste att "sådär bara flytta sig från Minnesota till OS-byn i Kina".
– OS är alla damishockeyspelares största dröm och jag tycker inte att det längre i det skedet vore rättvist mot de andra målvakterna att flyga in en ny spelande målvakt. Laget har redan två toppmålvakter utöver Keisala.
Räty var länge Damlejonens klara förstaval och har vunnit fem VM-medaljer och två OS-medaljer under sin karriär.