Snacket inför Damlejonens OS har mest handlat om en spelare som inte ens är i Kina. I stjärnmålvakten Noora Rätys frånvaro är det Anni Keisala som utsetts till förstakeeper för Finland.
Som väntat fick det blåvita försvaret slita mot USA. Keisala parerade närmare 50 puckar och släppte in fem.
– Man kan verkligen inte skylla på henne för målen. Hon gjorde det bra, tycker Yle Urheilus expert Mira Kuisma.
Målvakten själv var lite mer kritisk.
– Att släppa in fem mål är för mycket. Några av dem skulle jag ha kunnat ta, menar Keisala.
– Vi har fantastiska målvakter, vilket man alltid haft i finsk hockey. Keisala gjorde det riktigt bra i dag, kommenterar i sin tur veteranen Michelle Karvinen för Yle Sporten.
Mustonen: "Jobbar med dem som är här"
Förbundskapten Pasi Mustonen var nöjd med spelarnas kampvilja – men såg en tydlig klasskillnad. Däremot ville han inte kommentera Keisalas insats.
– Jag kommenterar inte kring enskilda spelare nu. Alla kan själva se hur de spelar, svarar Mustonen till Yle Sporten.
Hur har turbulensen kring Noora Räty påverkat dig?
– Hon är inte här. Den har inte påverkat mig på något sätt. Jag har som uppgift att välja laget och jobbar med de som är här.
– Nu är vi på OS, den där saken har vi behandlat tidigare.
Tränaren intygar att stämningen i truppen är god.
– Stämningen är väldigt bra, det tycker jag att man ser i hur spelarna kämpade.