Det är tydligen förbjudet att ropa och skrika här i Wukesong Sports Arena. Den lokala publiken har i stället fått flaggor som de kan vifta med när Finland och Japan möts i den här turneringens viktigaste match. Det är hyfsat tyst i hallen och spelarnas kommunikation på isen hörs tydligt.
Finland och Japan möttes senast i en femnationsersturnering i Raumo inför OS i Pyeongchang. Före det hade lagen mötts i OS i Nagano 1998 och två gånger i VM-sammanhang, år 2004 och 2008. Finland har vunnit samtliga matcher, men det gäller att inte ta något för givet. Japan är i dagens läge mer eller mindre ett proffslag, som har hållit ihop i flera månader före OS. Precis som de Nordamerikanska jättarna USA och Kanada.
Japan är också ett väldigt disciplinerat lag, både på och utanför isen. Allt görs i samlad tropp enligt en på förhand uttänkt koreografi.
– Ja herregud, Japan har blivit mycket bättre. Jag sade till Chiho Osawa, som spelar i Luleå, att hon gjort ett fantastiskt jobb som kapten och att de e fint att se hur långt laget kommit, hyllar Ronja Savolainen för Yle Sporten.
– Vi talade om att ha respekt för Japan, som är ett bra lag. Vi som var i Sotji talade också om hur det kändes att förlora en kvartsfinal. Det gäller att ha fokus i varje byte, inget kommer gratis, påminner Michelle Karvinen.
Finland öppnade med powerplaymål
På förhand var Damlejonen oroliga för domarlinjen, då Japans spelare är klart mindre och kortare. Men det var Japan som tog första utvisningen och Finland straffade direkt i den tredje minuten. Petra Nieminen sköt från blålinjen och pucken var i mål!
– Det är en liten lättnad att vi börjat göra mål etfer en lite problem i början av turneringen, erkänner Savolainen.
Två minuter senare tänds rödlampan bakom Nana Fujimoto igen. Nelli Laitinen skjuter och Viivi Vainikka styr in i mål.
– Det var roligt att spela, känslan i laget är bra, rapporterar Karvinen.
Japan utnyttjade gratisläge
Men Finlands spel var minsann inte felfritt i den första perioden. Slarviga passningar, missade målchanser och Japan var inte sena med att utnyttja tillfället då det gavs. När Minnamari Tuominen fick en utvisning hade Damlejonen också tidvis svårt att rensa egen zon.
En slarvig passning vid egen anfallsblå kom att stå Damlejonen dyrt. Japans Shiga Akane plockade upp trissan och åkte i full fart mot mål. Anni Keisala borde ha tagit skottet, som gick rakt på mål, men hon var lite sen och Japan reducerade.
Aggressivt Japan – men Finland nätade
Japan inledde andra perioden med aggressivt powerplay och lyckades skapa ett par jättelägen. Anni Keisala fick nästan stå på öronen och Jenni Hiirikoski hoppade in som vikarierande målvakt, men Finland behöll ledningen.
Japan lyckades stressa Finland ordentligt de första fem minuterna av mittenperioden, men sedan plockade Petra Nieminen upp pucken efter tekning i anfallszon och sköt på mål. Efter ett par returer var det Michelle Karvinen som förde Finland till en 3–1-ledning.
I den 29:e minuten var det Japan som hde problem. Michelle Karvinen hittade en ledig Petra Nieminen som satte ett vackert handledsskott upp i krysset. 4–1 – en komfortabel ledning för Damlejonen efter två perioder.
– Vi har en fantastisk kemi, att få spela med lirare som dessa är orsaken till att man håller på, tycker Nieminens kedjekamrat Karvinen.
Hattrick av Petra Nieminen
Vilken start det blev på period nummer tre! Petra Nieminen gick lös med pucken framför Japans kasse och placerade pucken under ribban. 5–1 till Finland efter hattrick av Nieminen, Luleås främsta målskytt och hela SDHL:s näst bästa poängplockare efter Brynäs och Schweiz Lara Stalder.
Åtta minuter senare lämnades Susanna Tapani ledig framför kassen, hon tvekade inte utan satte enkelt 6–1-målet. Sanni Hakala lade ännu in 7–1 och Japan bytte målvakt. Akane Konishi får ta de sista minuterna av matchen.
Plötsligt har Finland lyckats göra tolv mål på två matcher.
– Det visar att vi har steppat upp. Vi skjuter mer och är mera bestämda vid målet, säger Savolainen.
Damlejonen kan pusta ut för stunden. Trots en tuff start på turneringen med tre förluster tog laget en hyfsat enkel seger över Japan. På måndag väntar semifinal mot USA – som Damlejonen förlorade mot i gruppspelet med siffrorna 2–5. För att ha en chans att skriva historia och ta sig till OS-final behöver Finland lägga i en ny växel, eller till och med två.
– Det blir tufft. Vi har en jättebra chans bara vi spelar hårt och håller oss till den egna planen, då får de det svårt, tror Savolainen.