Onsdagen var en dag som skulle ge stora blåvita framgångar i Peking. I längdskidåkningen blev det både stolpe ut och en fin silvermedalj, medan Lejonen gjorde det man skulle i kvartsfinalen.
Damlejonen var sist ut och kunde se till att dagen fick ett positivt slut – och visst lyckades laget knyta ihop säcken.
Det blev en tajt match och spännande in i det sista mot Schweiz, men Finland säkrade sitt fjärde OS-brons genom tiderna.
– Vilket krigande, vi har spelat bättre för varje match som gått. Jag är otroligt stolt över laget och det känns fantastiskt bra, säger Ronja Savolainen till Yle Sporten.
– Det är en dröm att få vinna en OS-medalj. Det är så otroligt stort, säger en känslosam Michelle Karvinen.
Vainikka inledde målskyttet
Finland fick en fin start på matchen då Viivi Vainikka gjorde 1–0 i mitten av första perioden. Laget hade precis dödat ett numerärt underläge då andra kedjan bjöd på ett snyggt anfall.
Vainikka och Elisa Holopainen väggspelade med varandra och till slut kunde Vainikka trycka in pucken.
Finland spelade modigt i anfallszonen i första perioden, samtidigt som man var stabila i försvaret och såg till att Schweiz inte kom till speciellt farliga lägen.
Keisala räddade friläge – Finland avgjorde i sista perioden
I början av andra perioden hade både Nelli Laitinen och Vainikka chanser att föra upp Finland i en 2–0-ledning men Andrea Brändli i det schweiziska målet räddade.
I mitten av perioden var det sedan Anni Keisalas tur att rädda sitt lag. Lena Marie Lutz fick ett friläge men Keisala läste schweiziskans dragningar och stoppade pucken.
Finland sköt mycket i den andra perioden men Brändli tog allt och såg till att Schweiz var med i matchen. Tidigt i sista perioden fick Finland till slut det förlösande 2–0-målet.
I numerärt underläge stack Finland upp i en kontring. Finlands bästa målskytt i OS Susanna Tapani hade Petra Nieminen med sig men sköt själv och pucken gick in bakom Brändli.
Schweiz var nere i brygga efter Tapanis mål och då laget behövde jaga försvann chansen att vända matchen. Laura Zimmermann drog på sig en utvisning då sex minuter återstod att spela, och i powerplay gjorde Nelli Laitinen 3–0.
Damlejonen hade sedan full koll på läget, och i sista minuten spikade Michelle Karvinen slutresultatet då hon gjorde 4–0.
– Då det var tre minuter kvar kände jag att det var klart, säger Savolainen.
Tredje bronset för Karvinen
Då slutsummern ljöd fick de finländska spelarna börja fira bronset. Den här truppen har nu nått samma framgång som lagen 1998, 2010 och 2018. Michelle Karvinen var med i laget både 2010 och 2018.
– Det är en barndomsdröm att få vara med i OS och att vinna medalj känns lite overkligt. Nu har det hänt tre gånger, det är helt fantastiskt, säger Karvinen.
Finlands turneringen började med motgång då förbundskapten Pasi Mustonen lämnade OS efter första matchen på grund av sjukdomsfall i familjen. Lagets spel hackade i gruppspelet men i slutspelet vann man de rätta matcherna.
– Det har varit upp och ner. Början var tuff och vill ville kriga för Pasi, och det gjorde vi. Det här visade också hur sammansvetsade vi är.
– Vi har haft möten och pratat igenom olika saker. Alla har jobbat väldigt bra. Det kan hända mycket i ishockey och vi bevisade att vi kan göra vad som helst, säger Savolainen.