Förra sommaren började hemvården använda semesterlistor som görs upp enligt ett rullande system och det underlättade situationen en aning. Men alla vårdare är inte nöjda över att semestern ibland kan infalla i maj och ibland i september.
Krister Lindman som är servicechef inom hemvården i Borgå förklarar att det nya semestersystemet behövs för att inte hela personalen ska vara ledig samtidig.
– Vi borde ha börjat med det här rullande systemet redan för flera år sedan. Vi har haft ett jättestort bortfall av personal under sommaren samtidigt som kunderna inte minskar.
I många år har en stor del av personalen haft semester under juni, juli och augusti samtidigt som det är svårt att hitta vikarier. I tjänstekollektivavtalet står det att sommarsemestern ska hållas mellan första maj och sista september.
Rullande semesterschema betyder att arbetstagaren kan ha sin semester i maj ett år, juni följande och juli året därpå, och så vidare. Det här schemat används bland annat vid räddningsverk och inom polisen.
Inte ett problem specifikt för hemvården
Att få händerna att räcka till sommartid har inte bara varit ett problem inom hemvården, utan också på boendeenheterna och på avdelningarna på Näse.
– För att få ett jämnare bortfall under flera månader så måste vi börja använda det här rullande semesterschemat, säger Lindman.
Han säger också att det finns de som alltid önskar att få juli ledigt för att de har barn i dagisåldern och daghemmen håller stängt i juli. Men också de som inte har barn eller har vuxna barn borde ibland få ha sin semester i juli.
Erfarenheterna från den första sommaren med rullande semesterschema är goda.
– Vi hade helt för få vikarier förra sommaren, men situationen skulle ha varit ännu värre om vi inte hade delat upp semestrarna över hela sommaren.
Semesterförnyelsen har väckt känslor, antagligen mera negativa sådana, men Lindman tror att det också finns sådana som har tyckt om förändringen.
Personalens representanter är kritiska
Maarit Muuronen är närvårdare och personalens representant i social- och hälsovårdssektorns ledningsgrupp. Hon berättar att personalrepresentanterna lämnade in ett brev i fjol våras då arbetstagarna meddelat om omställningarna.
– I brevet skrev vi att vi tycker att arbetsgivaren ännu borde tänka om gällande semesterförändringen eftersom att den inte kommer att öka på arbetstillfredställelsen, säger Muuronen.
Flera inom personalen hade kontaktat sina representanter och det fanns en oro för att det här skulle bli ytterligare en sak som hindrar vårdare från att söka jobb i Borgå och att nuvarande personal skulle byta jobb.
– Det känns orimligt att inte kunna ha semester samtidigt med sina barn, säger Muuronen.
Bland annat föreslår Muuronen, som är Supers huvudförtroendeman, och hennes kolleger att ingen skulle tvingas ha ledigt under hela maj och september, utan att endast en semestervecka skulle hållas då.
Diskussioner förs och arbetsgivaren har hört vårdarna. Krister Lindman säger att de försöker sätta endast en av semesterveckorna i början och slutet av sommaren. De som har rätt till fem veckor semester på sommaren får fyra veckor i sträck och den femte blir i maj eller september.
– Vi måste tänka på kunderna som vi har, och vi chefer måste garantera att kunderna får vård. Vi vill inte heller att de vårdare som är på jobb tvingas springa benen av sig för att för många är på semester, säger Krister Lindman.
Beslutet att börja använda rullande semesterschema har ingenting med det nya välfärdsområdet att göra. Coronapandemin låg inte heller bakom, fastän det fanns en rädsla för att många vårdare skulle vara sjuka samtidigt.
Andra lösningar undersöks också
På vilka andra sätt har ledningen försökt lösa vårdarbristen då? I slutet av januari gick hemvården ut med ett upprop: Om någon av Borgå stads anställda kommer med ett tips som leder till en anställning så kan man få en saftig bonus.
Servicechef Krister Lindman berättar att kampanjen i alla fall öppnade ögonen på folk i branschen.
– Vi har fått ett tips som lett till en arbetsintervju. Och det har lett till att många andra hört av sig fastän de inte kan få en bonus eftersom de inte är anställda av Borgå stad.
Bland annat privata aktörer som inte har tillräckligt med eget jobb just nu har anmält sig, och andra har tipsat om exempelvis utländska skötare. Med en del av dem har Lindman redan skrivit kontrakt.
Dessutom samarbetar staden med flera rekryteringsfirmor. Ett av de bästa sätten att hitta nya förmågor är trots allt via skolorna som utbildar vårdare och via läroavtal.
– Vi har ett bra samarbete med både Prakticum och Careeria. Många som jobbar hos oss har också studerat i ungefär ett halvår och kommer sedan till oss på läroavtal. Den vägen har vi också tillsvidareanställt personal, säger Lindman.
Han funderar också om de kanske måste börja tänka om sitt arbetssätt inom hemvården.
– Det kan vara ganska skrämmande att gå hem till främmande människor och hjälpa dem. Kanske vi borde fundera på att låta vårdarna gå två och två, den ena kan förbereda morgonmålet medan den andra hjälper klienten upp ur sängen och in i kläderna, funderar Krister Lindman.