Måndagen den 28 februari upphör rekommendationen om munskydd för yngre skolelever i Egentliga Finland. Det innebär att elever i årskurs ett till fyra inte längre behöver ha munskydd i skolan.
Munskyddsrekommendationen gäller fortfarande elever i årskurs fem och uppåt.
Restaurangrestriktionerna slopas i hela landet tisdagen den första mars. Restriktionerna som gäller utskänkning, öppettider, kundmängd och sittplatser försvinner.
Hygienkraven i restaurangerna fortsätter att gälla fram till den 30 juni. Kraven innebär bland annat att kunderna ska ha möjlighet att upprätthålla god handhygien och att rengöringen av ytor i lokalerna ska vara effektiviserad.
Den första mars slopas också rekommendationen om distansjobb.
Institutet för hälsa och välfärd, THL, påminner om att coronaepidemin ännu inte är över och betonar användning av munskydd, god handhygien och säkerhetsavstånd både på arbetsplatsen och under arbetsresan. THL påminner också om att vaccin ger skydd mot att insjukna allvarligt i covid-19 och att man ska stanna hemma om man är sjuk och återvända till jobbet först då man är helt frisk.