Kollektivavtalsförhandlingarna för kommunsektorn avbröts tidigare i veckan då arbetsgivarsidan KT meddelade att det för närvarande inte finns förutsättningar att fortsätta förhandla.
KT anser att de löneförhöjningar som facken kräver är ohållbara för den offentliga ekonomin. I tisdags utlyste vårdarfacken övertidsförbud och förbud mot att byta skift för hela den kommunala sektorn.
Strejken varar i två veckor och bryter ut den 18 mars, om inget förhandlingsresultat nås före det. Den omfattar 25 000 vårdanställda.
Tehy och Super säger att bakgrunden till varslet är arbetsgivarens totala ovilja att ta vårdarbristen och krisen inom vårdbranschen på allvar.
– Pandemin avslöjade hur skör hela branschen är, särskilt i utdragna kriser. Vårdens bärkraft måste förstärkas till nordisk nivå, säger Supers ordförande Silja Paavola.
Strejkvarslet har getts till sex sjukvårdsdistrikt – bland dem Helsingfors och Nylands och Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt.
"Allt utom akutvården stängs ner"
Eva-Maria Sundström är huvudförtroendeman vid Västra Nylands sjuvårdsområde och medlem i Tehys fullmäktige, säger så här:
– Det är många saker vi är oeniga om med arbetsgivaren. Kvinnodominerade yrken har varit lågavlönade i många år, och det är det som facket vill rätta till. Lönerna ska vara jämlika, med tanke på vår utbildning och vårt ansvar. Staten måste skjuta till pengar, via de kommunala arbetsgivarna lyckas det inte.
En strejk inom HUS dit Raseborgs och Lojo sjukhus hör skulle synas väldigt mycket, säger Sandström.
– Det mesta stängs ner – då skulle bara den akuta vården fungera. Men vi hoppas verkligen att förhandlingarna fortsätter så snart som möjligt så vi undviker strejk.