Mars 2022 har blivit en månad med Chelsea i fokus i fotbollsvärlden. Den här tisdagen är inget undantag.
Chelsea ställde sig frivilligt i blickfånget då klubben meddelade att de har bett om att spela helgens kvartsfinal mot Middlesbrough i FA-cupen inför tomma läktare.
Roten till förslaget var att Chelsea inte får sälja biljetter efter sanktionerna mot klubbens ägare Roman Abramovitj. Därmed kommer bortasektionen att bli glest besatt – enligt BBC har mellan 500 och 600 Chelseasupportrar biljett efter att ha köpt dem i god tid.
Det är ett faktum som gjorde att Chelsea tyckte att matchen ska spelas utan publik för "sportslig integritet".
Supportergruppen Chelsea Supporters' Trust bad att klubben ska backa från önskemålet. Några timmar senare gjorde Chelsea det efter att ha diskuterat frågan med det engelska fotbollsförbundet FA, skriver The Athletic.
"Korrupta pengar har drivit Chelsea"
Direkt efter Chelseas önskemål kom Middlesbroughs syrliga svar:
"Vi är medvetna om Chelseas förslag och anser att det både är bisarrt och utan grund. Alla inblandade är fullt medvetna om varför Chelsea är straffat och Middlesbrough har inget med det att göra."
"Att föreslå att Middlesbrough och våra supportrar ska straffas är grovt orättvist men också grundlöst. Att Chelsea trycker på sportslig 'integritet' för att spela utan publik är otroligt ironiskt."
Klubbens ordförande Steve Gibson fyllde på i en intervju med The Times.
– Sportslig integritet och Chelsea hör inte ihop i samma mening. Korrupta pengar har drivit Chelsea i nitton år. Det här är patetiskt.
Den brittiska regeringen har satt Abramovitj på sanktionslistan efter Rysslands invasion i Ukraina. Ägarens tillgångar är frysta och han får inte leda klubben, men Chelsea har fått grönt ljus för att fortsätta säsongen.
Bland sanktionerna mot Chelsea finns bland annat att klubben inte kan sälja biljetter till matcherna.
Artikeln uppdaterad klockan 19.17 med att Chelsea backar.