En av dem är Marianne Bruce-Suomela, sjukskötare och styrelseordförande för vårdarfacket Tehys fackföreningsavdelning på Borgå sjukhus.
– Jag åker till jobbet i kväll för att jobba nattskift. Strejken börjar klockan 6. Från det till klockan 7.15 då nattskiftet tar slut gör jag skyddsarbete. Sedan får jag åka hem och sova, berättar Bruce-Suomela på torsdagen.
Hon säger att strejkandet känns dramatiskt på många sätt.
– Redan det att vi var tvungna att ge strejkvarsel kändes mycket dramatiskt. Det känns förvirrande att vi hamnar i en sådan situation, finns det inte förståelse för att rädda vården och se till så det finns tillräckligt med vårdare i fortsättningen också? undrar Bruce-Suomela.
Vårdarfacken anser att en löneförhöjning och bättre arbetsvillkor är ett måste för att få vårdare att orka stanna kvar i branschen och för att någon överlag ska vilja utbilda sig till vårdare också i framtiden.
– Vår strejk är till för att få i skick dragnings- och hållkraften för sjukvården i Finland. Vi har en fruktansvärd vårdarbrist som vi brottats med redan innan coronatiden och nu är sista stunden att få saken i skick. Jag hoppas på förståelse och ork av alla, säger Bruce-Suomela.
Tror du strejken får önskat slutresultat på arbetsgivarna och beslutsfattarna överlag?
– Jag ser det som att det inte finns något alternativ. Det här är en så viktig och allvarlig sak att jag har förtroende för att väckningen måste ske. Om det kräver strejk för att väcka beslutsfattarna både vid förhandlingsbordet och på nationell nivå, så måste vi bara göra det, säger Bruce-Suomela.
Sjukvårdsdistriktens ledning är orolig över om det finns tillräckligt skyddsarbetande personal. Vad tänker du om det?
– Det är förstås en sak att tänka på och Tehy har sagt att brådskande och allvarliga fall sköts, det är helt klart. Förhandlingar om skyddsarbete förs hela tiden i hela landet mellan vårdarsidans och arbetstagarsidans representanter. De förhandlar om saken, varje dag om det behövs. Men vi måste också komma ihåg att vi har rätt att försvara och strida för våra egna anställningsförhållanden och löner, säger Bruce-Suomela.
Vad har du för hälsningar till andra vårdare som påverkas av strejken?
– Jag ser det här från ett bredare perspektiv. Det påverkar dig, mig och oss alla som har att göra med vården i något skede av sitt liv. Vi måste kämpa, allihopa.
Vad har du för hälsningar till östnylänningar som påverkas av strejken? Vissa förstår den säkert, andra inte. Vissa kanske till och med känner sig rädda för om de kommer att få vård om det behövs.
– Jag hoppas på tålamod i att vara med i det här gemensamt. Nu när vi gör något som förbättrar framtiden så önskar jag att vi skulle orka stå ut med strejken. Ingen av oss kommer att ha det lätt, det är säkert, säger Bruce-Suomela.
Om klienter och patienter tycker det känns jobbigt, så tror hon att vårdarna alldeles säkert också våndas.
– Men nu gör vi det här, vi har inga alternativ längre. Det har gått många år och vi blir alltid tillsagda att det inte är rätt tillfälle att fixa de här sakerna. Men någon gång måste man göra tid för det och den tiden är nu, säger Bruce-Suomela.
Borgåvårdare förhandlar för hela branschen
– Vi strejkar av den enkla anledningen att arbetsgivarförbundet KT avbröt förhandlingarna med oss i slutet av februari. Vi måste helt enkelt lösa vårdarbristen. Vi kämpar inte bara för vårdarnas rättigheter utan för alla finländares rätt till god vård, säger Tehys ordförande Millariikka Rytkönen.
Hon jobbade tidigare som barnmorska på Borgå sjukhus.
– Vårdarna på Borgå sjukhus är mina kära arbetskamrater och jag är fortfarande medlem i Tehys fackföreningsavdelning där. Jag skickar hälsningar dit till mina kollegor: Kom ihåg att ni har rätt att kräva lön som motsvarar ert kunnande och att ni har rätt att kräva att få ha tillräckligt många arbetskamrater vid er sida, säger Rytkönen.
Många vårdställen stängs helt och det är minimibemanning inom livsviktig vård.
– Vi har förhandlat och kommer att skyddsarbeta för att ge vård som behövs för att trygga liv och undvika allvarliga eller varaktiga skador.
Strejken kommer att synas på ett eller annat sätt för alla som bor inom sjukvårdsområdena den gäller.
– Men jag vågar säga att det här i det långa loppet lönar sig för att alla finländare ska ha det bra, säger Rytkönen.
Hoppas på förhandlingsresultat
Marianne Bruce-Suomela hoppas strejken kan avslutas så snabbt som möjligt.
– Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att strejken inte utvidgas utan att den bara pågår i några dagar eller att det redan i morgon kväll kommer ett nytt förlikningsförslag där löneprogrammet på riktigt tagits i beaktande, säger Bruce-Suomela.
Vårdarfacken Tehy och Super har gjort upp ett räddningsprogram för social- och hälsovårdsbranschen. Det innehåller bland annat en höjning av grundlönenivån med 3,6 procent utöver de normala avtalshöjningarna för att få upp branschen ur lönegropen den befinner sig i. Programmet är planerat att kunna genomföras på fem år.
Arbetstagarföreningarna godkände inte riksförlikningsmannens senaste förslag eftersom man ansåg att det inte innehöll tillräckliga löneförhöjningar eller förbättringar av anställningsförhållandena.
– Ekonomer på Tehy har planerat och funderat på hur saken kan ordnas på ett smart sätt. Nu hoppas jag att den andra parten vid förhandlingsbordet sitter ner och funderar på hela kommunsektorns sak och löneprogrammet en gång till. Jag hoppas på ett bra förhandlingsresultat som ger hopp, också för kommande vårdare, säger Bruce-Suomela.