Efter två coronaår, då många studentevenemang ställts in, är det många Åbostudenter som gärna firar då det finns orsak till det.
Och Pikkulaskiainen är en orsak lika bra som andra. Halarklädda studenter har hela torsdagen setts på barer och i staden.
Evenemanget har ordnats sedan 1991, med studentkåren vid finska Handelshögskolan som arrangör. Pulkaåkningen har ibland hållits i Vårdbergsparken, ibland på Auragatan. I år var det meningen att den skulle hållas på Spindeltomten, men efter att stenar ramlat ner från bergsväggen flyttades happeningen till Självständighetsplan.
Det finns inget dåligt väder, då man åker pulka utan kläder. Bild: Arash Matin / Yle
Många studenter har svårt med styrförmågan under Pikkulaskiainen. Bild: Arash Matin / Yle
Glada miner i starten ... Bild: Johanna Manu / Yle
... trots lite omvägar ... Bild: Arash Matin / Yle
... men det är glada miner ända in i mål. Bild: Arash Matin / Yle
Om man skrattar för mycket måste man fixa till sin makeup. Bild: Johanna Manu / Yle
Många pulkaåkare har tränat länge för evenemanget. Bild: Arash Matin / Yle
Festen fortsätter långt in på fredag. Bild: Arash Matin / Yle