Artikeln är över 4 år gammal

Sjukskötare Agneta Bergman vid Raseborgs sjukhus om vårdstrejken: ”Alla är motiverade, nu ska det ske”

Stämningen bland personalen på Raseborgs sjukhus är god och hittills har nätterna med skyddsarbete på primärvårdsjouren varit lugna.

En kvinna med röd rock står utanför Raseborgs sjukhus jour. Lite snö kvar på marken.
Nu ska det ske, lönerna ska upp, anser Agneta Bergman och cirka 25 000 andra vårdare i de sex sjukvårdsdistrikt som i det här läget berörs av strejken. Bild: Christoffer Westerlund / Yle

Vårdstrejken går nu in i sin andra vecka och ingen vet hur länge den kommer att pågå.

Sjukskötare Agneta Bergman får sina arbetsskift tre dagar i förväg. Hon deltar i strejken, men utför också så kallat skyddsarbete på primärvårdsjouren vid Raseborgs sjukhus i Ekenäs.

På fredagen (8.4) hade hon tre nätter bakom sig och två nattskift återstod.

– Natten har varit lugn i förhållande till hur vi brukar ha det, säger Agneta Bergman en liten stund efter avslutat arbetspass.

Också Agnetas tidigare nätter har varit lugna och hennes kolleger har sagt detsamma om de första strejknätterna.

– Så var det också när coronapandemin bröt ut, då var också den första veckan ganska lugn, säger Agneta Bergman.

Några veckor senare, alltså våren 2020, kom patienterna tillbaka med besked och Agneta Bergman misstänker att det också nu kan bli mera jobb på jouren under påsken.

Det är meningen att tre vårdare ska jobba under natten. Natten till fredag hade Agneta Bergman bara en kollega på nattskift och när hen också blev sjuk var Agneta faktiskt tvungen att ringa arbetsgivaren och be om förstärkning.

– Det gick bra, det ordnade sig.

Många har förståelse för strejken

Agneta Bergman har inte fått höra något om strejken av de patienter hon skött, däremot har hennes kollega fått respons, men enbart god.

– Hon har haft några patienter som har sagt att de är på vårdarnas sida och hoppas att vi får genom det som vi kräver.

Stämningen på Raseborgs sjukhus, mellan sjukskötare, läkare, ledning och övrig personal är tillsvidare god och enligt Agneta Bergman verkar alla ha förståelse för vårdarnas strejk.

Kämpaglöden är dessutom god bland vårdarna.

– Alla är motiverade, nu ska det ske. Vi har väntat länge och jag hoppas verkligen att det ska gå så som vi vill att det ska gå.

I början av strejken och innan strejken bröt ut upplevde Agneta Bergman att information kring strejken var bristfällig. Nu är den bra, vårdarfacket Tehys förtroendemän ger lägesrapport varje dag.

– Arbetsgivarsidan skulle kunna vara lite mera aktiv och ge information. Det är många som har frågor om sina arbetspass och liknande.

Nu får de strejkande vårdarna och de som utför skyddsarbete veta om sina arbetsskift tre dagar i förväg.

Agneta Bergman har faktiskt strejkat en gång tidigare. Det här var 1995.

– Då jobbade jag som hjälpskötare och strejken varade i 28 dagar.

Hur lång den pågående vårdstrejken blir kan ingen förutspå, men Agneta Bergman hoppas att den inte blir lång.

Sjukskötare Agneta Bergman i Ekenäs har strejkat en gång tidigare – då pågick vårdstrejken i 28 dagar