Start
Artikeln är över 4 år gammal

Lärarfackets Damlin är överraskad över att strejken skjuts fram: "Arbetsgivaren duckar för sitt ansvar igen"

På torsdagen stog det klart att lärarstrejken flyttas framåt två veckor. Lärarfacket FSL:s ordförande Inger Damlin är överraskad av beslutet och kritisk till att strejken flyttas.

Inger Damlin är ordförande för Finlands svenska lärarförbund.
Inger Damlin är ordförande för Finlands svenska lärarförbund FSL. Bild: FSL/Frida Lönnroos

Arbets- och näringsministeriet flyttar fram strejken för kommunalt anställda i huvudstadsregionen med två veckor. Om parterna i tvisten inte kan enas blir det strejk den 3–9 maj. Samtidigt varslar FOSU och JAU om ny strejk i tio städer.

För Inger Damlin, ordförande för Finlands svenska lärarförbund FSL kom beskedet om att strejken skjuts fram som en överraskning.

– Arbetsgivaren duckar igen för sitt ansvar för den uppkomna situationen. Att man flyttar fram strejken med två veckor betyder ingalunda att våra medlemmar skulle vara mindre taggade att stå upp för sina villkor.

Att strejken skjuts fram är för Damlin ett tecken på att lärarna är möjliggörare för det övriga samhället.

– Det är ett ryggradsyrke för ett välfärdssamhälle. Det borde också synas i lönen och förståelsen för det läge vi är i. Det behövs småbarnspedagoger, grundskollärare, gymnasielärare och universitetslärare för att det här samhället ska rulla.

"Riktigt låst läge"

Damlin säger att läget är "riktigt låst" när det gäller förhandlingarna.

– Arbetsgivarens totala oförståelse för arbetstagarnas krav och snacket om ett löneprogram gör att läget är kritiskt just nu.

Hon hoppas ändå att de här två veckorna ska ge parterna tid att nå en lösning och att arbetsgivaren ska ta arbetsgivarnas krav på allvar.

– Konflikten går inte att lösa genom att ignorera läget. Den här gången backar vi inte. Och vi står väldigt enade, det har jag märkt då jag har rört mig ute på fältet.

Arbetsgivarsidan säger att det inte finns pengar. Hur ska det lösas?

– Motfrågan från vår del är: har vi faktiskt råd att montera ned en högklassig utbildning? Senast vi lärare strejkade var 1984. Nu har vi löneglidningar som gör att yrket inte längre är ett attraktivt och det är farligt.

– Jag skulle inte vilja vara med om ett läge där vi monterar ner det utbildningssystem som är känt i världen för det vi gör, det utbildningssystem som är en möjliggörare för övriga yrken i Finland. Det handlar inte om situationen här och nu, det handlar också om landets framtid.

Påverkar den stigande inflationen era lönekrav?

– Det är katastrofalt att vi har en hög inflation just nu och en allmän förhöjning på några procent möter inte den. Våra förhandlingsmål handlar om ett tydligt löneprogram som tar ikapp den bit av lönen som släpar långt efter.

Att strejken skjutits fram till maj kommer inte att påverka skolavslutningarna, men tidpunkten är förstås välvald för att ge effekt, säger Damlin.

– Lärarförbunden OAJ:s och FSL:s stora förhoppning är ändå att man kommer ett steg närmare och inte står i den låsta situationen vi är i just nu.

FSL:s ordförande Inger Damlin på en demonstration i Åbo i samband med lärarstrejken den 7 april 2022.
Inger Damlin hoppas att parterna når en lösning. Bild: Arash Matin / Yle

"Föräldrarna har förståelse"

För Johanna Karlsson, som är ordförande för huvudstadsregionens lärare inom småbarnspedagogik och suppleant i styrelsen för Småbarnspedagogikens Lärarförbund, SLF, var beskedet om att strejken flyttas fram delvis väntat. Det här i och med att riksförlikningsmannen nyligen tillsatte en förlikningsnämnd för att lösa tvisten.

– Det fanns en stor beredskap och vilja att ta del i den här strejken. Ur den synvinkeln är jag besviken, men målsättningarna försvinner inte trots att strejken sköts fram.

Karlsson tror att stödet bland föräldrar är stort i och med att anställningsförhållandena inom småbarnspedagogiken och bristen på personal inom branschen längre har påtalats.

– Ur den synvinkeln tror jag det finns stöd bland föräldrar och familjen. En strejk är aldrig huvudmålet i förhandlingar, huvudmålet är alltid att nå ett resultat.