Företaget AlfaTerminal som står bakom projektet meddelar att man nu har ändrat sin strategi. Orsaken är kriget i Ukraina och de ekonomiska sanktionerna mot Ryssland.
AlfaTerminal grundades hösten 2020 med Lovisa som hemort för att bygga terminalen i Valkom hamn.
Planeringen av den nya teminalen fortsätter men den är nu tänkt att betjäna import- och exportbehoven för den inhemska marknaden.
Det betyder också att terminalen blir mindre än i de ursprungliga planerna.
Intentionsavtalet som ingicks mellan Lovisa hamn Ab och AlfaTerminal 2020 har upphört.
Beslutet en lättnad för Valkombor
Medan kemikalieterminalen planerats har många Lovisabor varit skeptiska till och missnöjda med planerna.
Janne Ora som bor i Estlandstriangeln invid hamnområdet i Valkom är en av dem.
– I och för sig låter det bra i mina öron eftersom jag och alla jag känner till här i Vakom har kraftigt motsatt sig terminalen från första början. De här planerna kom ju i tiderna lite så där från bakom buskarna så det här låter bra, säger Ora.
Ora medger genast att han inte vet vad beslutet och de nya planerna innebär för invånarna och bostadsområdet, men hoppas att en terminal för oljeprodukter och andra kemikalier inte byggs överhuvudtaget.
– Flera myndigheter har pratat om att det finns många frågetecken och oklarheter kring verksamheten och bolaget, men just det här hänger väl ihop med transitotrafiken till Ryssland, säger Ora.
Ora hänvisar bland annat till AlfaTerminals ägarstruktur och roll då till exempel kontaktpersonen Hannu Koivusalo har ett förflutet som chef för oljehandel vid det ryska bolaget Gazprom.
– Vi har från början undrat om det är fråga om någon sorts bordslådefirma eftersom kontaktuppgifterna var till hamnen och ingen vet något om företaget. Det grundades ju för att bygga terminalen i samma veva som man presenterade intentionsavtalet. Det låter lite underligt, säger Ora.
Ora nämner också miljökonsekvensbedömningen av kemikalieterminalen i Valkom hamn (på finska) som publicerades i maj 2021.
Då undersöktes två olika alternativ: 0-alternativet innebar att att projektet inte genomförs, det vill säga det byggs inte en kemikalieterminal i Lovisa hamn.
Alternativ 1 innebar en kemikalieterminal som tillåts förvara högst 114 000 kubikmeter kemikalier på en gång samt att man bygger en kajplats för fartyg ämnade för kemikalietransport.
– Det var en diger lunta papper med en del oklara frågor om säkerheten om det skulle byggas stora olje- och kemikaliecisterner väldigt nära bebyggelse, säger Ora.
MKB-programmet presenterades för ortsborna i juni genom ett virtuellt seminarium, men enligt Ora gav det få svar.
Ora undrar också om det färska beslutet får följder för delgeneralplanen för Valkom och hamnområdet, som fortfarande behandlas av Lovisa stad.
I planen finns bland annat ett förslag att placera en bangård för transport av kemikalier på Långholmen mellan Bella och Patuna, ett stenkast från villaområdet.