Sibbo kommun har rett ut olika lösningar för tre daghem i södra Sibbo. Det handlar om Landsängens daghem i Söderkulla samt Västerskogin päiväkoti och Skogsbackens språkbadsdaghem i Västerskog.
Tjänstemännen föreslog en tillfällig paviljong för fyra grupper vid Västerskogin päiväkoti. Den skulle hyras för tio år framåt med en option på ytterligare fem år.
För Landsängens daghem föreslog de också en tillfällig paviljong för fyra grupper. Den skulle hyras för fem år med en option på ytterligare två eller tre år.
Efter omröstning fattade bildningsutskottet ändå ett annat beslut.
– Vi fattar ännu inte något beslut om paviljonger för Landsängens daghem, utan följer noggrant med läget i fastigheten och är beredda på att ta till snabba lösningar om det behövs, säger utskottets ordförande Charlotta Engblom (SFP).
Söderkulla behöver ett daghem till
Dagisbarnen skulle oberoende ha varit kvar i daghemmet i höst, och då ansåg utskottet att det är lämpligare att vänta och se vilka daghemslösningar som behövs i Söderkulla på längre sikt.
– Men det var ganska klart att ett dagis till nog kommer att behövas i Söderkulla och det ganska så fort, säger Engblom.
Fastigheten där Västerskogin päiväkoti finns är i mycket sämre skick och barnen tvingas flytta till tillfälliga lokaler redan i höst. Det skulle gälla att hitta en lösning ganska snabbt, konstaterar Engblom.
– Att hyra paviljonger i tio plus fem år skulle kosta ungefär lika mycket som att bygga en mer permanent fastighet, så vi beslutade att utreda möjligheterna till det senare.
Engblom konstaterar ändå att det är en svår fråga och att utskottet var delat. En del medlemmar ville skaffa paviljongerna i stället.
– Jag tvekade själv in i det sista om vilken lösning som är bättre. Det är riskfyllt att försöka få till en ny fastighet till platsen på kort tid, eftersom det kan leda till att vi måste bolla och se var det finns plats för barnen.
Frågan går ännu vidare till tekniska utskottet.
Inga paviljonger för Alvägens språkbadsdaghem heller
Alvägens språkbadsdaghem i Sibbo måste också flytta.
Barnen har varit i daghemmet Lillhjärtat i Nickby sedan hösten 2020 eftersom daghemmets egen fastighet har problem med inneluften och måste renoveras.
Nu måste barnen flytta igen. Tjänstemännen föreslog att barnen skulle flytta till Kyrkoby skola och dela en paviljong med Kyrkoby förskola från augusti, medan kommunen funderar på något mer permanent.
– De skulle ha flyttat till en paviljong som ännu inte fungerar som daghem. Samtidigt skulle Solåkerns daghems lokaler ha stått tomma i höst, så vi beslutade att barnen flyttar dit i stället för att vi gör om ett par klassrum i paviljongen vid Kyrkoby skola, säger Charlotta Engblom.