Start
Artikeln är över 4 år gammal

Tennisklubbens ordförande om jättebidrag för ny tennishall till Hangö: “Det här är klubbens största investering genom historien”

Hangö Tennisklubb har beviljats ett bidrag på 363 000 euro av Regionförvaltningsverket för att bygga en ny tennishall. Prislappen för projektet är 1,5 miljoner euro och klubben hoppas att hallen ska stå klar ännu i år.

En blöt tennisbana som torkas upp efter regn.
Hangös rykte som tennisstad stärks med nya hallen. Bild: Yle / Tiina Grönroos

Hangö Tennisklubbs (HTK) styrelseordförande Leif Wikström är märkbart glad över bidraget.

– Nog känns det bra att de lägger märke till högre upp vad vi jobbar med i Hangö, att vi för tennisen och hela Hangö framåt, kommenterar han.

Planerna på en ny tennishall invid Cuplis är nu så långt hunna, att bygglovet behandlas i miljönämnden på torsdag 16.6.

– Om bygglovet går igenom så hoppas vi kunna slå spaden i marken så fort som möjligt. Meningen är att hallen ska stå klar inom det här året.

Nu har vi ju inte kunnat ta emot alla som vill komma till Hangö och tävla, men med den nya hallen fördubblar vi antalet planer från fyra till åtta

Leif Wikström

Enligt Leif Wikström behövs den nya hallen eftersom det är svårt att hitta träningstider för alla som vill träna i Cuplis. Det samma gäller vid tävlingar.

– Nu har vi ju inte kunnat ta emot alla som vill komma till Hangö och tävla, men med den nya hallen fördubblar vi antalet planer från fyra till åtta.

Stödet motsvarar maxbelopp för föreningar

Den nya tennishallen som byggs invid Cuplis där HTK och andra föreningar nu tränar, beräknas kosta cirka 1,5 miljoner euro inklusive mervärdesskatt.

Leif Wikström berättar att summan, som utgör en knapp tredjedel av den momsfria helhetskostnaden, ungefär är vad regionförvaltningsverket (RFV) brukar bevilja åt föreningar.

– Vi är en av få föreningar i hela Finland som fått så stort stöd, på den nivån är det vanligen städer eller kommuner som beviljas sådana belopp.

Tennisen i Hangö fick tidig säsongstart 2020, men lever i osäkra tider inför sommaren pga coronapandemin. Nya ordföranden Leif Wikström.
Leif Wikström som är ordförande för Hangö Tennisklubb säger att föreningen vill vara med och utveckla staden.

Resten av finansieringen sköts med hjälp av ett eget sparkapital och banklån.

– Som tur är, har vi en ekonomiskt välskött förening, så vi kan lyfta ett lån. Dessutom hjälper våra samarbetsparters och också den dagliga verksamheten går bra just nu.

Viktig investering för gymnasierna

Leif Wikström ser också att den nya tennishallen är viktig med tanke på att det startar en ny tennislinje vid stadens två gymnasier i höst.

Enligt Wikström har man ännu inte så många studerande som man siktat på, vilket han delvis bedömer att har ett samband med att det blev back på föreningens planer på padelplaner invid Parkdammen.

– Vi får tyvärr inte dem till stånd eftersom grannarna inte riktigt tycker som vi. Annars skulle vi ha haft väldigt mycket fler elever som skulle ha börjat i höst, för padellinjen skulle ju ha varit ny i Finland.

Han hoppas ändå att eleverna över tid blir fler till antalet när det står klart att hallbygget blir av.

Det är ändå klart att linjen startar i höst i både finska och svenska gymnasiet.

Det är kris för gymnasierna då det föds så få barn i Hangö, så det här är vårt sätt att försöka hjälpa och vi tror på idén

Leif Wikström

Tillsvidare kommer en del av eleverna att inkvarteras på Folkis center medan andra bor i familjens egen fritidsbostad. Ett par familjer har också redan flyttat till Hangö tack vare tennislinjen, berättar Wikström.

– Vi tror också att fritidsboende som har barn kommer att flytta hit. Det är skattebetalare Hangö behöver och vi tror på vår idé. Det är ju kris för gymnasierna då det föds så få barn i Hangö, så det här är vårt sätt att försöka hjälpa till.

Webbtidningen Hanko-Nyt var först med nyheten.