Ett ord ringar in Finland inför starten på fotbolls-EM nästa vecka: Nederlagstippat.
"Dödens grupp" väntar i Milton Keynes och de som förväntar sig avancemang från gruppen är lätträknade.
Uppladdningen till EM är kalibrerad för att förbereda sig så gott det går. Först ut var Japan i den soldränkta sommarmåndagen i Åbo – och Finland visade inte att förväntningarna ska skjutas genom taket inför avfärden till England.
Japan dominerade och vann med klara 5–1, och de siffrorna är ändå lite svårvärderade. Den trettiogradiga hettan gjorde åskådarna småsvettiga och tempot i matchen var i långa stunder, av förståeliga skäl, inte speciellt högt.
– Jag tycker att vi börjar bra men vi gav dem för mycket bollinnehav, framför allt i andra halvlek. Vissa saker är väldigt bra men vi kändes väldigt trötta.
– Vi får lära oss av den här matchen, vi måste vara mer aggressiva och lyfta upp laget. Det är ändå bra att vi får en match mot ett så bollsäkert lag, säger förbundskaptenen Anna Signeul till Yle.
Japan avgjorde efter paus
Matchens finska höjdpunkt?
Utan tvekan Adelina Engmans läckra kvittering till 1–1 efter en dryg kvart. Engman lurade en japanska på egen planhalva och sedan avancerade högeryttern i hög fart tills hon fick på en fullträff i ena hörnet.
Ett par minuter före det hade Japan gjort 1–0. Natalia Kuikka styrde olyckligt in Jun Endos stenhårda inlägg i eget mål.
1–1 stod sig till paus, men när matchen omstartade avgjorde Japan. Jun Endo tryckte in 2–1 och Hana Takahashi följde upp med att vara först framme på en hörna och sätta 3–1.
Riko Ueki och Yui Hasegawa fullbordade Japans fina 45 minuter. Ueki vred snyggt in 4–1 med en kvart kvar och Hasegawa placerade in en straff till 5–1.
– Målen bjöd vi på och då blir det lite mentalt också. Vi har en bra känsla då vi går ut i andra halvlek men så åker vi på ett mål direkt, det är inte bra. Vi får lyfta oss från det här, säger Signeul.
Fick försvara sig mycket
På förhand hade Finland sett Japan som en slags kopia av Spanien rent spelmässigt. Spanien, som står för motståndet i EM-premiären nästa vecka, vill hålla i bollen mycket och visst var det Japan som hade bollen i Åbo.
Finland hade i sin tur en hel del problem i uppspelsfasen. Passningarna fastnade på japanskor eller flög över sidlinjen, men de rätt få gånger som Finland spelade sig ur pressen fanns stora ytor att springa på.
Det utnyttjade Engman vid 1–1-målet och några gånger till kom Finland i snabba, rakare anfall. Den taktiken lär bli Finlands huvudtaktik offensivt i EM-gruppspelet – men det var farligt alltför sällan. Speciellt efter paus fick Finland mest försvara sig.
Mer av den varan lär det bli på lördag då Finland spelar sitt EM-genrep mot regerande Europamästaren Nederländerna.