Artikeln är över 3 år gammal

Hangöbon Clarissa Blomqvist är bäst i Finland på tennis

Hangö Tennisklubbs egna Clarissa Blomqvist vann den jämna FM-finalen efter tre set.

Kvinna som spelar tennis.
För 17-åriga Clarissa Blomqvist var vinsten hennes första singeltitel på FM-nivå. Bild: Suomen tennisliitto

Efter en väldigt lång och jämn match var Clarissa Blomqvist aningen starkare och vann sin första FM-titel i singelspel. I finalen besegrade Clarissa Blomqvist Venla Ahti i tre set med setsiffrorna 7-6, 6-7, 7-5.

– Matchen kändes väldigt jämn, men det var en helt otrolig känsla när jag vann, berättar Clarissa Blomqvist som säger att hon fortfarande har lite svårt att förstå vad som hände under söndagseftermiddagen (3.7).

Otippade finalister

Det var två otippade damspelare som tog sig till FM-finalen i tennis i Helsingfors.

Venla Ahti från Kotka var rankad som sexa inför FM-tävlingen medan Clarissa Blomqvist deltog i tävlingen utan ranking.

Trots det trodde Clarissa Blomqvist hela tiden att hon hade en chans att ta hem hela tävlingen.

– Jag nämnde det till och med för en bekant i Hangö. Jag trodde hela tiden på att jag kan vinna FM-guld, säger Clarissa Blomqvist.

Min spelstil med hårda slag passar seniortävlingar betydligt bättre

Clarissa Blomqvist, tennisspelare

Tävlar mot seniorer – endast 17 år gammal

Trots sin ringa ålder har Clarissa Blomqvist redan flera års erfarenhet av spel på seniornivå. Som 14-åring 2018 vann hon sitt första FM-guld. Den gången kom vinsten i dubbelspel.

Efter flera år på seniornivå och ett liv som mer eller mindre kretsar kring tennis så är seniortävlingar inte längre något märkvärdigt för Clarissa Blomqvist, som dessutom känner att seniorspel passar henne bättre.

– Min spelstil med hårda slag passar seniortävlingar betydligt bättre, konstaterar hon.

FM-guldet innebär även att Clarissa Blomqvist får delta i proffsturneringen ITF i Savitaipale i början av augusti 2022.