Uniper är Tysklands största gasimportör och är det enda bolaget så här långt som har ansökt om krisstöd av staten. Fortum förhandlar med Tysklands regering för att hitta en lösning som kan försäkra Unipers verksamhetsförutsättningar.
I förhandlingarna finns flera lösningsalternativ på bordet, inklusive en omorganisering av Unipers affärsverksamhet så att delar som är centrala för det tyska energisystemet lösgörs från annan verksamhet och blir statsägda.
Sedan mitten av juni har Uniper fått bara cirka 40 procent av de utlovade gasleveranserna från Ryssland. Samtidigt har Uniper tvingats skaffa ersättande gas till ett mycket högre pris är det man betalat till Ryssland. Uniper kom i juni med en resultatvarning.
Fortum skriver i ett pressmeddelande att en stabilisering av Unipers situation är avgörande för att trygga energitillgången i Tyskland.
Förbundsdagen godkände i dag flera lagändringar som är avsedda att säkerställa energibolagens betalningsförmåga med hjälp av statliga säkerheter, lån eller kapitalisering.
Det ska också bli möjligt att överföra kostnader, som orsakas av begränsade ryska gasleveranser, på bolagets kunder eller att ändra på avtalade priser.
Den tyske energiministern Robert Habeck säger att Tyskland inte kommer att låta ett viktigt energibolag bli insolvent och orsaka turbulens på den globala energimarknaden.
Källor: Fortum, Reuters, AP